„Azt gondolom, hogy sikertörténet Győr számára a logisztikai park” – mondta részletek közlésétől elzárkózva a városvezető, aki utalt arra: korábban más lehetséges helyszínek is szóba kerültek. Borkai Zsolt hozzátette: az autógyár döntése azt jelenti, hogy folytatódik, erősödik az az együttgondolkodás, amely évekkel ezelőtt indult meg a cég és a város között.
Utalva arra, hogy az Audi részese Győr oktatási rendszere, infrastruktúrája fejlesztésének, a városvezető meggyőződésének adott hangot, hogy a gazdaságosság mellett ezek a szempontok is szerepet játszottak abban, hogy végül a megyeszékhelyen épülhet meg a cég logisztikai parkja.
Az Audi győri üzemének teljes vertikumú gyárrá fejlesztéséhez mintegy 900 millió eurós beruházással kezdett neki tavaly nyáron a társaság. A korábbi sajtóhírekben körülbelül 20 milliárd forintos tételként szereplő logisztikai park (ahol beszállítói telephelyek is létesülnek) helyszínére korábban három aspiráns – Győr mellett Gönyű és Pozsony – került szóba.Később Borkai Zsolt úgy nyilatkozott: a járműgyártó és az önkormányzat által három–négy évvel ezelőtt kötött megegyezés kitért arra is, hogy a tavaly elindult gyárbővítés során az Audi fejlesztéséhez közvetlenül kapcsolódva épül meg a raktárak és beszállítók elhelyezését szolgáló logisztikai park.
Thomas Faustmann, a társaság ügyvezetésének elnöke még március elején a győri gyár logisztikai parkjával kapcsolatban az MTI érdeklődésére azt közölte: egyelőre nem született döntés arról, hol épül fel a logisztikai park, de „Gönyű esélyei nagyon jók”.
A gazdaságossági szempontok alapján született a döntés
Gazdaságossági szempontokkal indokolta az Audi Hungaria Motor Kft. kommunikációs igazgatója azt, hogy a cég Győrben építteti meg logisztikai parkját. Lőre Péter az MTI-nek elmondta: még a nyáron kiválasztják a pályázók közül azt a céget, amely megépítheti és üzemeltetheti a létesítményt, amelynek pontos helyét még keresik. Közlése szerint a 150-200 ezer négyzetméteres logisztikai park első eleme mintegy 50 ezer négyzetméteren terül majd el, és több száz emberek biztosít munkalehetőséget.
A megállapodás szerint kezdtek Győrben a terület fejlesztésébe és az Audi-iskola megvalósításába. A megállapodás következményeként a város korábban nem tervezett infrastrukturális fejlesztésekbe fogott, több százmillió forint értékben.
Áprilisban nyilvánosságra került – egy szocialista országgyűlési képviselőnek adott írásos válaszában –, hogy Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter azt közölte: a kormány igyekszik elkerülni, hogy Magyarországnak vissza kelljen fizetnie a gönyűi kikötő fejlesztésére elnyert EU-támogatást, ezért ajánlották a területet az Audi külső logisztikai parkjának lehetséges helyszínéül.
Beruházások Magyarországon
Több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet idén: elkészült a Mercedes–Benz kecskeméti gyára, az Audi győri üzemét bővíti, tavaly szeptemberben pedig az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon.
Audi
Júliusban tették le Győrben az új üzem alapkövét. A tervek szerint az épülő prés-, lakkozó-, karosszériaüzem és járműszerelde 2013-ban kezdi meg működését. A győri cég jelenleg hétezer főt foglalkoztat, s a gyárbővítéssel további 2100 embernek ad majd munkát. Az új gyáregység egyébként jelentős kapacitásbővítést hordoz magában: évente akár 125 ezer gépjármű is készülhet Győrben, ahol továbbra is TT-k, valamint A3-asok előállítása folyik. Pénteken megjelent riportjában a La Libre Belgique című brüsszeli napilap arról cikkezett, hogy a magyar és a német fél egyaránt elégedett azokkal a fejlesztésekkel, amelyeket az Audi jelentett be Magyarországon a múlt héten. A győri Audi-gyár múlt heti bokrétaünnepségén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott: az Audi-bővítéssel eldőlt, hogy Magyarország, Győr és a magyar autógyártás a jövőhöz tartozik.
Opel
A General Motors szentgotthárdi Opel-gyárában mintegy 600 ezer motor készül évente, ebből több mint 200 ezer benzinmotor. Tavaly majdnem 250 ezer hengerfejet gyártottak mintegy tízezer váltó mellett. A cég nettó árbevétele 2010-ben 80 millió euró körül mozgott. Szeptember végén az Opel is bejelentette, hogy új gyártócsarnokot épít, melyben előreláthatóan 2012 végén kezdődhet meg a termelés.
Suzuki
Az esztergomi Suzukinál májusban kénytelenek voltak átállni egy műszakra, mert a fukusimai katasztrófa miatt alkatrészhiány lépett fel. Néhány héttel később rendeződtek az alkatrészproblémák, s újra két műszakban dolgoztak a gyártósorok mellett, ahol napi 850 jármű készül.
Mercedes–Benz
A stuttgarti székhelyű Mercedes–Benz 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon fogja gyártani új generációs A és B modelljeit, és mintegy 800 millió eurós beruházással megvalósuló, 2500 főt foglalkoztató üzemét Kecskeméten építi fel. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a közvetlen foglalkoztatottakon kívül a beszállítói körben további 10 ezer munkahelyet teremt.
A Daimler AG 2012. március 29-én indította be a termelést az új személyautógyárában. Kevesebb mint négy évvel a helyszín kiválasztását követően gördültek le az első kocsik a magyarországi futószalagról. Orbán Viktor az üzem ünnepélyes avatásán úgy fogalmazott: Kecskemét a magyar járműipar újabb erődítménye, amely egy lépéssel közelebb visz ahhoz a célhoz, hogy Magyarország a világ autóiparának egyik termelési centruma legyen. Bővebben>>>
Frank Klein, az egység igazgatója szerint a Mercedes–Benz kecskeméti beruházásának indulásánál sok problémát kellett megoldani, ehhez azonban a magyar kormánytól és Kecskemét önkormányzatától jelentős támogatást kaptak.