A Napi Gazdaság azt írja, a beruházás több tízmilliárd forintba kerül, amihez az autógyár valószínűleg állami támogatást vesz majd igénybe. A jövő évi építkezés megkezdésével a termelés 2015-ben indulhat meg az új gyárrészben. Szakértők szerint Magyarországon egy évtized alatt akár 600 ezer autó is készülhet.
Elemzők mondták
Az elemzők egyöntetűen állítják, a járműipari termelés bővülésének köszönhetően javulhat Magyarországon az ipar teljesítménye a következő hónapokban. Tóth Gergely, a Buda-Cash Brókerház makroelemzője a Mercedes-gyár hatására utalva elmondta: az ipari termelési adatokon látszik, hogy elindult valami, mivel a járműgyártás volumene 13,1 százalékkal magasabb volt, mint 2011 azonos időszakában, és április-májushoz képest gyorsult a szegmens kibocsátása.
A szakértő szerint ugyanakkor markánsan még nem érhető tetten a „Mercedes-hatás”, mivel a járműgyártás általában két számjegyű növekedést tud felmutatni a többi cég termelésének is köszönhetően. Bár a hatás a vártnál mérsékeltebb, ugyanakkor reményt ad arra, hogy az ipar elkerüli a recessziót, és a következő hónapokban tovább nőhet a járműipari termelés volumene, és ez a bruttó hazai termék (GDP) alakulására is kedvezően hat majd – vélekedett Tóth Gergely, hozzátéve, hogy 20 százalék feletti növekedés a járműgyártásban vélhetően már a Mercedes-gyárnak lenne köszönhető.
Suppan Gergely, a TakarékBank elemzője szerint a Mercedes-gyárban júliusban beinduló második műszakos termelés újabb lökést ad majd az ipari termelésnek.
Német óriás Kecskeméten
A kecskeméti Mercedes-gyár megnyitása az utóbbi idők egyik legjelentősebb sikere Magyarország számára – ezt mondta Orbán Viktor az autógyártó óriás kecskeméti komplexumának elindulásakor. Szerinte a város a magyar járműipar újabb erődítménye, amely egy lépéssel közelebb visz ahhoz a célhoz, hogy Magyarország a világ autóiparának egyik termelési centruma legyen. A csillagos márka egyre közelebb hozza hazánkat ehhez, hiszen július 2-án már a tízezredik Mercedes–Benz B osztályú személygépkocsi gördült le a a kecskeméti gyár futószalagjáról.
Jönnek az autógyártók
Mint az mno.hu korábban beszámolt róla, több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet idén: a Mercedes–Benz mellet, az Audi bővíti győri üzemét, tavaly szeptemberben pedig az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon.
Audi
Júliusban tették le Győrben az új üzem alapkövét. A tervek szerint az épülő prés-, lakkozó-, karosszériaüzem és járműszerelde 2013-ban kezdi meg működését. A győri cég jelenleg hétezer főt foglalkoztat, s a gyárbővítéssel további 2100 embernek ad majd munkát. Az új gyáregység egyébként jelentős kapacitásbővítést hordoz magában: évente akár 125 ezer gépjármű is készülhet Győrben, ahol továbbra is TT-k, valamint A3-asok előállítása folyik. Pénteken megjelent riportjában a La Libre Belgique című brüsszeli napilap arról cikkezett, hogy a magyar és a német fél egyaránt elégedett azokkal a fejlesztésekkel, amelyeket az Audi jelentett be Magyarországon. A győri Audi-gyár bokrétaünnepségén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott: az Audi-bővítéssel eldőlt, hogy Magyarország, Győr és a magyar autógyártás a jövőhöz tartozik.
Opel
A General Motors szentgotthárdi Opel-gyárában mintegy 600 ezer motor készül évente, ebből több mint 200 ezer benzinmotor. Tavaly majdnem 250 ezer hengerfej készült a mintegy tízezer váltó mellett. A cég nettó árbevétele 2010-ben 80 millió euró körül mozgott. Szeptember végén az Opel is bejelentette, hogy új gyártócsarnokot épít, melyben előreláthatóan 2012 végén kezdődhet meg a termelés.
Suzuki
Az esztergomi Suzukinál májusban kénytelenek voltak átállni egy műszakra, mert a fukusimai katasztrófa miatt alkatrészhiány lépett fel. Néhány héttel később azonban rendeződtek az alkatrészproblémák, s újra két műszakban dolgoztak a gyártósorok mellett, ahol napi 850 jármű készül.