Csak minden ötödik hitelfelvevő adott meg pontos adatokat a kölcsön igénylése során, a többiek kedvezőbb képet festettek magukról a valóságosnál – állítják a Magyar Nemzetnek nyilatkozó banki szakértők. A pénzintézetek nem hivatalos becslése szerint a hitelfeltételek kikozmetikázásának többféle módszere is volt.
Könnyedén ki lehetett játszani
Előfordult, hogy az igénylő a ténylegesnél magasabb jövedelmet jelentett be. Ezt többek között az tette lehetővé, hogy az adatvédelmi szabályozás nem engedi meg a bankoknak, hogy az adóhivatal információit segítségül híva bizonyosodjanak meg az igénylő anyagi helyzetéről, ezért a leendő ügyfeleik jövedelemigazolását gyakran csak telefonon tudták ellenőrizni. Márpedig ezt a módszert könnyedén kijátszhatták azok, akik a visszautasítás elkerülése érdekében nem rettentek vissza egy kis csalástól.
Volt, aki a munkáltatója száma helyett egy ismerőséét adta meg, aki aztán készségesen biztosította a bankot arról, hogy az igazolásban szereplő számok megfelelnek a valóságnak. Előfordult az is, hogy az igénylő jó telefonszámot adott meg, de megkérte a jövedelemigazolásokért felelős kollégáját, hogy ha a bank érdeklődik, mondjon magasabb összeget a tényleges kereseténél.
Nem mindenkitől fogadják el
Az adatok ferdítésére a szakértők szerint maga a kérelem is lehetőséget adott, mert az „igazolható jövedelem” rubrika mellett egy „egyéb jövedelmek” feliratú mező is állt. Az ebbe írt szám valóságtartalmát viszont szinte lehetetlen volt ellenőrizni. A valótlan adatok használata a pénzintézetek előtt sem maradt titok, ezért azok egy idő után már nem minden cégtől fogadnak el munkáltatói igazolást. A bankok egy része belső listát vezetett a gyanús cégekről, míg mások néhány kritérium alapján meghatározzák, megbízható-e a munkáltatótól érkezett igazolás.
Lénárd Mariann, a Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete főtitkára korábban lapunknak elmondta: a látszat ellenére egy banki ügyekben járatlan ügyfél nem tudta átverni a hitelezőket, ezért a csalások jelentős része inkább a hitelközvetítők nevéhez fűződik. Nekik ugyanis érdekükben állt a legjobb jutalékot fizető pénzintézethez vinni az igénylőt.
A teljes cikket a Magyar Nemzet keddi számában olvashatják.