Galambos László, a Mol finomítás vezetője az üzem indítása alkalmából elmondta: a Gazdasági Operatív Program keretéből 128 millió forint támogatást nyert az olajvállalat, és még további 250 millió forintot fordított a termék fejlesztésére és a gyártóüzem kialakítására. Az évente 5 ezer tonna kapacitású zalaegerszegi üzemben egy évben 150 ezer gumiabroncs őrleményét hasznosítják, a kész gumibitumennel pedig 100-150 kilométernyi út burkolata készíthető el.
500 millió forint értékű beruházást végeztek
Tájékoztatása szerint az elmúlt egy évtizedben összesen 500 millió forint értékű beruházást végzett a Mol a zalaegerszegi finomítóban annak ellenére, hogy ez az iparág Európában és Magyarországon is nehéz helyzetben van. A zalai fejlesztések viszont azt bizonyítják, hogy hosszú távon is szükség van a zalai finomítóra, amely éppen 60 évvel ezelőtt kezdte meg működését.
Holló András, a Mol termékfejlesztés kiemelt vezetője kifejtette: a gumibitument évtizedek óta használják több helyütt a világon, de előállításának és felhasználási lehetőségeinek mostanáig jelentős korlátai voltak. Az egyetemmel közös kutatás révén ezekre sikerült megoldást találni, így új kötőanyag felhasználásával kémiailag stabilizálták a terméket, amely lehetővé tette a korábban helyszíni keverés helyett a szállíthatóságot, illetve a hagyományos gépekkel történő felhasználását is.
Hosszabb élettartam, nagyobb teherbírás
Az újonnan kifejlesztett aszfalt előnye, hogy sokkal hosszabb az élettartama, nagyobb a teherbírása, nyáron kevésbé hajlamos a nyomvályúsodásra, télen pedig a repedésre, kátyúsodásra. Mindezek révén az ezzel készült utak fenntartása kevesebbe kerül, a használt gumiabroncsok őrleményének felhasználása ugyanakkor a környezetvédelemhez is hozzájárul.
Doszpoth Attila, Zalaegerszeg alpolgármestere azt hangsúlyozta, hogy a munkahelyek megőrzése szempontjából is fontos Zalában, az olajipar bölcsőjében a Mol új beruházása. Számítanak az új termék hasznosítására is, amelynek első példája, hogy ezekben a napokban folyik a Mol finomítójához a 74-es főútról vezető átkötőút felújítása.
Ecihinger Attila, a jelenleg mintegy 130 embert foglalkoztató zalai finomító vezetője elmondta: kísérletként a 760 méteres útszakasz egyik sávját az új gumibitumennel burkolják, hogy könnyen összehasonlítható legyen a használatbeli különbség.
Tíz évvel ezelőtt kezdték a fejlesztést
Januárban a társaság vezetése azt közölte, tíz éve kezdték el a gumibitumen fejlesztését, amely a hagyományoshoz képest nem nyomvályúsodik, nem repedezik, és nem képződnek benne kátyúk. A Pannon Egyetemmel közösen kifejlesztett terméket Magyarországon és a környező országokban szabadalmaztatták.
Ha az elkészült kísérleti üzem termékére igény mutatkozik, bővíteni is lehet a kapacitást – erről Eichinger Attila, a Mol Zalai Finomító vezetője beszélt szintén a januári sajtótájékoztatón.
Zalaegerszegen tesztelik majd élesben
A próbagyártás termékét először Zalaegerszegen, éppen a finomító előtt haladó forgalmas útszakaszon használják majd fel. A beruházás nem jár létszámbővítéssel, a jelenlegi munkahelyek megőrzését is szolgálja – fűzte hozzá.
A Mol a gumibitumen gyártásával összefüggésben másfélszeresére bővítené termelését a Magyar Gumi-újrahasznosító Kft. is az 1,1 milliárd forintos beruházással tavaly épült tamási üzemében. Jelentős keresletbővülést várnak ugyanis attól, hogy a cégek a társasági adóból leírható támogatást kaphatnak műfüves sportpályák építéséhez, valamint hogy megkezdte a termelést Zalaegerszegen az olajvállalat.