Vége a nyomvályúk korának? Magyar szabadalom gyártásába kezdenek

Saját szabadalom alapján, a bitumen és a használt gumiabroncsokból készült őrlemény keverésével készülő gumibitument gyártó üzem építését kezdte meg Zalaegerszegen a Mol.

WA
2012. 01. 18. 11:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holló András, a Mol Termékfejlesztés kiemelt vezetője azt mondta: tíz éve kezdték el a gumibitumen fejlesztését, amely a hagyományoshoz képest nem nyomvályúsodik, nem repedezik és nem képződnek benne kátyúk. A Pannon Egyetemmel közösen kifejlesztett terméket Magyarországon és a környező országokban szabadalmaztatták, a kísérleti gyártáshoz Zalaegerszegen, a Mol Zalai Finomító területén alakítanak ki mintegy 300 millió forintos beruházással egy üzemet.

Az évente 5 ezer tonna kapacitású részleg megépítéséhez – ahol várhatóan nyáron indul el a termelés – 128 millió forintos állami támogatást nyert el a cég a Gazdaságfejlesztési Operatív Programból. Az MTI kérdésére Holló András elmondta: az üzemben mintegy 150 ezer darab személyautó-abroncs őrleményét használják fel, vagyis jelentős környezetvédelmi haszna is van a hulladékfeldolgozás jóvoltából. A kísérleti gyártókapacitás éves mennyisége pedig hat méter szélességben nagyjából 130 kilométernyi útszakasz felső kopórétegének burkolására alkalmas. Holló András kifejtette: az Egyesült Államokban és a dél-európai államokban évtizedek óta használják a gumibitument, amelyet csak a felhasználás helyén lehetett eddig előállítani. A magyar szabadalom fontos eleme, hogy kémiailag stabilizált keverékről van szó, amelyet a hagyományos módon szállítani is lehet.

Az új útburkolatot laboratóriumi kísérletekkel, próbagyártással és városi utaknál tesztelték, egy zalaegerszegi utcában már 2004 óta, Veszprémben 2006-tól két utcában is, Gyálon pedig 2008-tól fed egy utcát a kísérleti burkolat, amelyek kiállták a próbát. A tapasztalatok szerint élettartama kétszerese a hagyományos bitumenburkolatnak, kisebb a karbantartási igénye, de kiváló a vízelvezetési képessége is, nem keletkeznek rajta tócsák.

A termékfejlesztési vezető hozzátette: az elnyert támogatás az üzemépítésen kívül a kutatás-fejlesztési feladatok és a kísérletek finanszírozására is szolgál, de együttműködést alakítottak ki olyan kisvállalkozásokkal, amelyek gumiőrleményt készítenek, illetve utakat építenek.

Eichinger Attila, a Mol Zalai Finomító vezetője közölte: a legrégebbi, 60 éve működő magyar olajfinomítóban megvan minden adottság és feltétel ahhoz, hogy ha a júniusra elkészülő kísérleti üzem termékére igény mutatkozik, bővítsék a kapacitást. A majdan induló próbagyártás termékét először Zalaegerszegen, éppen a finomító előtt haladó forgalmas útszakaszon használják majd fel. A beruházás nem jár létszámbővítéssel, az a jelenlegi munkahelyek megőrzését is szolgálja – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.