A dokumentum szerint az árbevételt tekintve a legjelentősebb amerikai vállalatok működési eredménye átlagosan 1,8 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, míg az európaiaké 4,4 százalékkal csökkent. A forgalomra vetített megtérülési mutató is 3 százalékponttal magasabb az amerikai cégeknél, mint Európában, átlagosan 12,8 százalék. A gazdasági szerkezet tekintetében is jobb helyzetben van az Egyesült Államok, mint Európa: az Atlanti-óceán túlsó partján az IT-szektor dominál, míg Európában általában az ipar.
Az Ernst & Young elemzőinek magyarázata szerint sok európai vállalat egyoldalúan a növekedésre koncentrált, és nem törekedett arra, hogy üzleti stratégiáját rugalmasan alakítsa, és ezzel a kereslet hirtelen változására reagálni tudjon.
A másik indok, hogy az európai vállalatoknál elszaladtak a költségek, miközben a nehéz gazdasági körülmények közepette csak árengedményekkel lehet növelni a forgalmat. Ez szintén a profit csökkenésének irányába hat – állítják az Ernst & Young elemzői.