A buszgyártás nemzeti érdek

Volt egyszer MAGYAR autóbusz címmel jelent meg Jámbor Gyulának, a Magyar Nemzet újságírójának könyve.

2012. 12. 07. 10:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Nem nosztalgiázni való idők ezek. Most a magyar buszipar léte vagy nemléte a tét. Széchenyivel mondom: Magyarország nem volt, de lesz! Magyar autóbuszgyártás volt, van, és mindannyiunk felelőssége, hogy legyen is” – hívja fel rá a figyelmet Jámbor Gyula a Volt egyszer MAGYAR autóbusz – Az Ikarus, a Rába, a Nabi és a többiek című könyvének előhangjában.

Volt egyszer MAGYAR autóbusz – Az Ikarus, a Rába, a Nabi és a többiek

• Jámbor Gyula, Publio Kiadó, 2012

• Borító: Publio Kiadó Kft.

• Fotók: dr. Lovász György

Hol van az megírva, hogy ami a 19. és 20. században működhetett Magyarországon, az a 21.-ben nem? Persze nem csak erre alapozhatjuk optimizmusunkat. Vannak nagyon egyszerű üzleti, közgazdasági összefüggések, amelyek – megfelelő kormányzati iparpolitikával párosítva – igenis lehetővé teszik, mi több hosszú távon biztosíthatják a magyar járműipar jövőjét.  (Részlet:  Volt egyszer MAGYAR autóbusz – Az Ikarus, a Rába, a Nabi és a többiek)


Lapunk újságírójaként fel kívánja hívni rá a figyelmet, hogy a kormány szerepe kiemelten fontos a magyar buszgyártásban; ahogy fogalmaz: „akármilyen hét szűk esztendők járnak, mégis ezermilliárdok sorsáról dönt”. Jámbor arra is rámutat, hogy jelen „hagyományokkal” szakítva az Orbán-kabinetnek a magyar autóbuszgyártó kis- és középvállalkozások felvirágoztatásán kellene dolgoznia.

Az Ikarus és a Rába ősvállalkozásainak fizikai és szellemi leszármazottai ma is megtalálhatók az országban, és ha szerény mennyiségben is, de még ma is gyártanak autóbuszokat. A magyar buszgyártók arra számítottak 2010 előtt, hogy a patrióta gazdaságpolitikát hirdető polgári kormány helyzetbe hozza a hazai gyártó ipart. (Részlet: Volt egyszer MAGYAR autóbusz – Az Ikarus, a Rába, a Nabi és a többiek )


Az író a könyvében abban a pillanatban rögzíti a hazai buszgyártó ipar állapotát, amikor még megvannak és működnek a legendás Ikarus mérnöki- és szakembergárdáját megöröklő műhelyek, de új megrendelések híján néhány hónap, vagy fél év múlva már eltűnnek a semmibe. A könyvben megszólaltatott szakértők szerint még ma is Magyarországon a legmagasabb az „egy főre eső” autóbuszgyártáshoz értő mérnökök, technológusok, szakmunkások száma, és él a 300 ezer Ikarus busz gyártása során felhalmozott gyártási kultúra – írja a Publio Kiadó a 112 oldalas könyvvel kapcsolatban.

Az MNO és a Magyar Nemzet további érdekes cikkei a témában:

Együttműködést kötött a Rába a Volvóval

Tart a buszgyártástól a Rába

Kormányprogram? Tartsuk be!

Jól járnánk a magyarral



Mihez kezdhetett a rendszerváltás utáni kiszolgáltatott helyzetben lévő magyar állam a buszgyártással? Ahhoz, hogy az Ikarust modernizálják, és ezzel a nagy európai gyártók kemény konkurensét létrehozzák, nem volt se szándék, se pénz.  (Részlet: Volt egyszer MAGYAR autóbusz – Az Ikarus, a Rába, a Nabi és a többiek)


A szerző szerint a döntéshozók felelőssége ebben a kérdésben pontosan körülhatárolható. A ma még döntően állami tulajdonú közlekedési vállalatok vezetői puszta elhatározásukkal, járművásárlási döntéseikkel halálra ítélhetik vagy életben tarthatják a magyar autóbuszgyártást. Reménykedjünk, hogy a cégvezetők végül belátják: a magyar adófizetők pénzét elkölthetik éppen magyar gyártású autóbuszra is

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.