A stratégiai partnerek megállapodtak abban, hogy közösen tekintik át a magyar buszpiaci igények kielégítésének lehetőségeit – írják, hozzátéve: a modern tömegközlekedési járművek előállítása a magyar piacra „lokalizált gyártással és maximalizált magyar tartalommal történhet”. Ha pozitív eredménnyel zárul a piac áttekintése, az együttműködésre vonatkozó szerződéseket már a jövő év első negyedévében megkötik. A megállapodás szerint a magyarországi gyártás kiforrott termék- és technológiai bázison történik és a járműbe épített hazai tartalom fokozatos lokalizációval elérheti a 30 százalékot.
Globális beszerzés, széles körű alkalmazás
A közlemény szerint a szándéknyilatkozatban felvázolt konstrukció alapján az ipari kooperáció a Rába főegységei és a magyar beszállítói alkatrészek széles körű alkalmazása mellett valósulhat meg, valamint a Rába és más magyarországi cégek felhasznált termékei bekerülnek a Volvo globális beszerzési programjába. A Rába tájékoztatása szerint a felek megállapodtak abban is, hogy a cél a lokalizálás után fennmaradó import teljes körű ellentételezése Rába-, illetve hazai gyártású tételekkel.
Kitérnek arra is: az együttműködés megvalósítása jelentős stratégiai előnyöket hozhat mindkét vállalat és a hazai ipar számára is. A magyar döntési központú vállalatnál új munkahelyek jöhetnek létre a hazai igényekre szabott, világszínvonalú termékek gyártásával. Az ellentételezés nyomán tovább bővülhet a Rába csoport fő kompetenciakörének tekintett futómű üzletág stratégiai lehetőségeinek köre.
Pintér a Magyar Nemzetnek: tárgyalnak a Volvóval, de nem csak velük
Pintér István, a cég elnök-vezérigazgatója a Magyar Nemzetnek már korábban elismerte, hogy tárgyal a Volvóval a Rába, bár arra is kitért, hogy más cégekkel is szemeznek az együttműködést tekintve. Rendkívül nehéznek nevezte továbbá a buszgyártás újraélesztését a Rába keretein belül. Emlékeztetett arra, hogy a cég korábban már megpróbálkozott ezzel (akkor az Ikarus volt a partner), és ez sok pénzébe került. Pintér szerint amit akkor megúsztak, abba most nem szeretnének belefulladni.
A Rába és a Volvo együttműködése több mint két évtizedre nyúlik vissza, a győri székhelyű társaság futóműkomponenseket szállít a svéd gyártó prémium kategóriás tehergépjárműveihez.
Tervek, eredmények a Rábánál
A társaság október 24-i közleménye szerint erőteljesen növeli speciális tehergépjármű-futóműveinek amerikai értékesítését a Rába. Ismert, áprilisban hagyta jóvá az Európai Bizottság versenyhatósága a Rába Járműipari Holding Nyrt. részvényeinek felvásárlását. A magyar állam a tranzakció versenyhatósági engedélyezését követően összességében 73,67 százalékos tulajdonrészt szerzett meg a Rába Nyrt.-ben, ami 76,97 százalékos szavazati arányt biztosít a járműipari cégben. A decemberben lezárult üzlettel az mno.hu is foglalkozott.
„A Rába állami tulajdonba való visszatérésével a nemzeti gépipar megteremtése irányában a kormány komoly lépéseket tett” – közölte korábban Szijjártó Péter. A Rába Járműipari Holding Nyrt. adózott eredménye 159,3 millió forint volt 2012 első félévében, 37 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában.