Pillanatok alatt fejlődött jövedelmező piaccá idehaza az alkalmi vásárlói közösségeket verbuváló vállalkozások internetes kereskedelme. A lakossági spórolásból hasznot hajtó bónuszközvetítők manapság számolatlanul ontják a kedvezményt kínáló ajánlatokat. A kuponnal kereskedő webes cégek arra vállalkoznak, hogy esetenként a szolgáltatónak meghatározott számú vásárlói kört szerveznek be, 30–55 százalékos közvetítői jutalékért cserébe. Tavaly havonta átlagosan százezer magyar háztartásban választották a spórolás kuponos módját, alkalmanként ötezer forintot költve a bónuszokra. Ugyanakkor nem minden esetben elégedettek az akcióvadász vásárlók a világháló nyújtotta jutányos lehetőséggel, s mint arra egyre több példa mutat, ezen a nehezen ellenőrizhető területen jócskán akadnak buktatók, nemritkán a fogyasztó kárára. Az egyik vidéki hotelben például háromnapos, félpanziós ellátást hirdettek a listaárhoz képest fél áron, ingyenes masszázzsal, korlátlan szauna- és fürdőhasználattal.
Az csupán a helyszínen derült ki, hogy a vendégek csak úgy tudják igénybe venni az ingyenes szolgáltatásokat, ha a szállodától független cég által működtetett wellnessrészleg belépődíját minden alkalommal kifizetik. – Ezek tipikusan olyan elrejtett költségek, melyek az akciós áron felül fizetendők ahhoz, hogy a vásárló valóban azt kapja, amit várt – magyarázta a Magyar Nemzetnek Tóth Gábor. A webshop-szakértő hozzátette: egy-egy akció során több ezer forinttal is túl lehet lépni az eredetileg tervezett keretet, ha nem elég körültekintően tájékozódik a vásárló. Tanácsa szerint ha kecsegtető ajánlat érkezik, előbb érdemes érdeklődni az akcióban szereplő szolgáltatónál az ajánlat részleteiről.
Gyakori átverés az is, amikor az akciós szállodai szoba kedvezmény nélkül feltüntetett eredeti ára a nyári főszezonban alkalmazott tarifának felel meg, miközben a kupont csak az olcsóbb utószezonban lehet érvényesíteni. Külföldre szervezett akciós utazásoknál előfordulhat az is, hogy a magyarországi kuponos cég kedvezményesnek tünteti fel a meghirdetett árat, holott a szállás a közvetítő nélkül is ugyanannyiba kerülne. Más példákat is lehet hozni. Sokaknak nem tűnik fel például egy-egy éttermi ajánlat elfogadásakor, hogy a kedvezményes vacsora mellé az italt már teljes áron számítják fel, esetleg pluszpénzbe kerül az akciós menü végén rendelt desszert, illetve lehet, hogy a számla végösszegét szervizdíj is terhelni fogja. Arra is akadt már példa, hogy az előzetesen asztalt foglaló vendég a helyszínre érkezve mégsem kapott helyet, mert a vendéglős előnyben részesítette a teljes áron fizető kuncsaftokat. Ismert olyan eset, amikor egy pizzafutár cég öt órán át várakoztatta az akciós pizzát rendelő vásárlót, miközben törzsvevőit időben kiszolgálta.
A teljes cikket a hétfői Magyar Nemzetben olvashatja.