Gyorsabban viszi a hatóság a vagyont

Az adóhivatal július eleje óta elektronikus csatornán igyekszik megtudni: a közadósságok felhalmozói mely bankoknál tartják az értékeiket.

Magyar Nemzet
2013. 08. 02. 3:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július eleje óta új rendszert alkalmaz az adótartozók – pénzügyi szervezeteknél tartott – vagyonának felkutatására a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). Felmerülő kérdéseit a hatóság a múlt hónap óta elektronikus úton teszi fel a pénzügyi rendszer résztvevőinek, s így gyorsabban juthat hozzá az addig ismeretlen, lényeges információkhoz. A változás kapcsán az adóhivatalnál a Magyar Nemzet kérdésére először is azt közölték: a szolgáltatókat akkor keresik meg, ha a hatóság nem tudja, hogy a köztartozást felhalmozó adózó melyik pénzintézetnél vezeti a folyószámláját, esetleg hol helyezett el betétet.

Az érdeklődő leveleket korábban postán küldték el, s a válaszok is ilyenformán érkeztek meg. A folyamat olykor heteket is igénybe vehetett, a hosszadalmas ügyintézés pedig akár arra is lehetőséget adott, hogy az érintett eltávolítsa a vagyonát. Lassúsága mellett a levelezés pénzbe is került: a hatóság az utóbbi időben havonta átlagosan 1500 levelet küldött a pénzügyi szervezeteknek, az érdeklődés éves postaköltsége így több millió forintra rúgott. Mindezek miatt a hivatal emberei rendszerint csak a nagyobb vagy az adóshoz közel eső intézményeket keresték meg, az összes piaci szereplőnek nem küldhettek minden alkalommal információkérő levelet.

A helyzet július óta alapjaiban megváltozott. A hatóság ugyanis az országban működő valamennyi bankkal elektronikus kapcsolatban áll, így néhány gombnyomás elég ahhoz, hogy a NAV minden egyes pénzintézettől megkérdezze: a szóban forgó adós vezet-e számlát, tart-e ott pénzt, értékpapírt. A válaszok is hasonló gyorsasággal érkezhetnek meg, így akár két-három nap elegendő lehet a köztartozók vagyonának felkutatására. Az adóhivatalnál megjegyezték: a NAV valamennyi adózó ügyében megkeresheti elektronikus úton a szolgáltatókat, a módszert ugyanakkor főként a magánszemélyeknél alkalmazzák.

Ezt az magyarázza, hogy a cégek számláiról rendszerint tud az adóhatóság, a pénzügyi szervezeteknek ugyanis be kell jelenteniük, ha a vállalkozások, gazdasági szereplők számlát vezetnek náluk. Hozzátették emellett azt is, hogy a várakozások szerint az új módszer nyomán több és akár nagyobb összegű hatósági átutalási megbízást, vagyis inkasszót adhat ki a hivatal, így az adóvégrehajtás az eddigieknél eredményesebb lehet. A változás jelentőségét némileg szemlélteti, hogy a NAV az esztendő első felében nagyjából 540 ezer inkasszót bocsátott ki, az ügyek összesen megközelítőleg 1600 milliárd forintról szóltak. A hivatalhoz végül valamivel több mint százmilliárd forint folyt be.

(Jakubász Tamás)

Részletek a Magyar Nemzet pénteki számában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.