Óriási vasútfejlesztések kezdődnek

Csütörtöki ülésén elfogadta a Balaton körüljárhatóságának és vasúti megközelíthetőségének megvalósíthatósági tanulmányát a Balaton Fejlesztési Tanács.

NT
2013. 09. 26. 21:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dorner Lajos, a BFT szakértője (a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke) a mintegy 15 évesre becsült fejlesztési program részleteiről elmondta, a kiemelt üdülőkörzet elavult vasúthálózatának fejlesztését nem egy óriásprojektként, hanem szakaszolva kívánják végrehajtani. A programot a Balaton déli partjának vasúthálózat-rekonstrukciójával kezdik, amit annak rossz állapota mellett az is indokol, hogy nemzetközi tranzitútvonalról lévén szó könnyebb uniós támogatást szerezni hozzá.

Idén nyáron a Balaton északi partjának vasúti közlekedése többször összeomlott, nem a pálya, hanem a dízelüzemű járművek állapota miatt, ezért a szakemberek a korábbi álláspontjukat felülbírálva úgy döntöttek, a program részeként villamosításra javasolják az északi parti vasútvonalat, ami egybe vág a MÁV terveivel is.

A projekt fontos eleme lesz a Balaton vasúti körüljárhatóságának biztosítása is. Jelenleg a dél partról csak Székesfehérváron át lehet eljutni kelet felől az északi partra. A kérdés megoldására két megoldás kínálkozik, amelyek közül a szakemberek a drágább, de jóval rövidebb menetidőt igénylő verziót támogatják. Ez egy új összekötőszakasz megépítése lenne Balatonaliga és Balatonakarattya között. (Az olcsóbb, de menetidőben nem versenyképes verzió a Lepsény–Csajág közötti szakasz újra üzembe állítása lenne.)

Az új beruházásokkal kapcsolatban elhangzottak szerint 2015-ig megvalósulhat a déli part teljes vasúthosszának rekonstrukciója, amellyel 20-30 perccel rövidebb lesz a menetidő Lepsény–Balatonszentgyörgy között és biztonságosabban lehet tartani majd a menetrendet. A fejlesztések során kiemelt figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonsági helyzet javítására, az illegális átjárók megszüntetésére, valamint az önkormányzati igényeknek megfelelő újabb átjárók létesítésére.

A BFT ülésen felvetődött, hogy néhány vasútállomás fejlesztését előbbre kellene hozni, de ezek kivitelezésére reális lehetőség csak a későbbi ütemekben nyílik majd.

A BFT megállapodást kötött a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-vel a megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséről. Ennek értelmében volt szükség a BFT hozzájárulására a program beindításához, amelyet a tanács a csütörtöki ülésén egyhangú szavazattal megadott.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője az MTI megkeresésére elmondta, a Balaton délparti vasútvonalának rekonstrukciója kellően előkészített. A Lepsény–Szántód (Kőröshegy) közötti szakasz fejlesztéseinek kivitelezésére már kiírták a pályázatot, jelenleg az árajánlat bekérésénél tartanak, míg a Szántód–Balatonszentgyörgy szakasz megépítésére várhatóan – kormánydöntéstől függően – októberben jelenik meg a kiírás.

A Budapest–Székesfehérvár közötti fejlesztések, valamint a balatoni fejlesztések első ütemének megvalósulásával 45-50 perccel rövidülhet a vonatok menetideje a főváros és Siófok között 2015-re – mondta a kommunikációs vezető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.