Félig-meddig illegális kereskedési forma ütötte fel a fejét az elmúlt években idehaza. Sokasodnak az interneten az úgynevezett lakásbutikokba csábító hirdetések. Ezek magánszemélyek otthonaiban rendezett alkalmi vásárokon kínálnak használt ruhákat, cipőket, ékszereket, egyedi vagy márkás divatcikkeket, általában a boltinál kedvezőbb áron.
A lakásokban kialakított üzletek az ország egész területén működnek, a leleményes árusítási formát a válság okozta spórolás tette népszerűvé. A 400 milliárd forintos ruházati piac az elmúlt években hatalmas veszteségeket szenvedett el idehaza, s bár a zuhanás mára megállt, több száz divatáruüzlet, ruhabolt húzta le a rolót, miközben fellendültek a másodkézből származó, vagyis használt árucikket kínáló boltok, alkalmi jellegű vásárok. A lakásbutikok egy része kényszerből lépett a piacra, s olyan kereskedők működtetik, akik nem tudják kitermelni a hagyományos üzlet bérleti díját, ezért saját otthonukban alakították ki az eladóteret. Akad azonban olyan házi bolha-piac is, amelyet magánszemélyek szerveznek, engedélyek és kötelező adószám nélkül.
A lakásbutikokat egyfajta titokzatosság lengi körül, a legtöbbjükbe nem lehet úgy betérni, ahogy azt egy hagyományos üzletnél megszokhattuk. A házi vásárok híre jellemzően az interneten terjed, akadnak olyan szerveződések, amelyeknek komoly rajongói köre van a közösségi oldalakon. A bejáratott lakásbutikok általában valamilyen fantázianéven hirdetik éppen aktuális kínálatukat, az akciókat és az alkalmi vásár időpontját. A különféle apróhirdetési oldalakon található lakásvásárok legtöbbjénél azonban pontos címet nem, csupán egy telefonszámot vagy egy e-mail címet tüntetnek fel, amelyen az érdeklődő bejelentkezhet, s csak visszaigazolás után közlik vele, pontosan hol csengethet a jó vásár reményében.
További részletek a Magyar Nemzet keddi számában.