A MÁV fizet a késések után

A vasúttársaság az uniós szabályok szerint jár el a késések utáni kártérítéseknél.

KG
2014. 02. 17. 21:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az alapvető jogok biztosa hétfői közleményében azt írta, hogy ellentmondás van az európai uniós szabályozás és a MÁV-Start Zrt. személyszállítási üzletszabályzata között. A hatályos uniós rendelet alapján ugyanis a késések után vis maior esetén is kártérítést kellene fizetnie a vasúttársaságnak, a MÁV üzletszabályzata azonban ezzel ellentétesen rendelkezik – állapította meg Székely László.

A MÁV írásos válaszában hangsúlyozta: a jelenlegi személyszállítási üzletszabályzat a készítésekor hatályos utasjogi rendelet, valamint a hazai jogszabályok alapján készült. A vasúttársaság idén március 1-jén életbe lépő üzletszabályzata már tartalmazza az átalány-kártérítésre vonatkozó szabályozást vis maior helyzetben is – közölték.

A MÁV-Start azt is kiemelte, hogy belső rendelkezés alapján a vasúttársaság már tavaly november óta az ügyfélszolgálathoz eljuttatott esetekben a feláras vonatok késése esetén októl függetlenül átalány-kártérítést fizet. Felárasak az InterCity, EuroCity, EuroNight, Expressz, railjet vonatok, és tavaly május 15-e óta a gyorsvonati pótjegyköteles, gyors- és sebesvonatok is.

Az átalány-kártérítés mértéke a vonat 30–119 perc közötti késése esetén a menetjegy és a felár 25, ennél nagyobb késés esetén 50 százaléka.

A tájékoztatás szerint 2012-ben nagyságrendileg 3 millió forint átalány-kártérítést fizetett a vasúttársaság a belföldi igényekre, 2013-ban ez a szám megközelítette a 9 millió forintot. Az emelkedéshez hozzájárult, hogy május 15-től a gyorsvonati pótjeggyel igénybe vehető vonatok esetében is fizetett átalány-kártérítést a vasúttársaság. A módosítás miatt jelentős növekedésre nem számít a MÁV-Start.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.