Tarvisio vagy Baumgarten?

Keményen válaszolt a Gazprom az Európai Unió fenyegetéseire.

Stier Gábor
2014. 06. 01. 15:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem rázta meg a Gazpromot Günther Oettinger, az energiapolitikáért felelős biztos legutóbbi nyilatkozata. Mint az uniós tisztviselőt a Der Standard idézte, az Európai Bizottság felfüggesztette a gázvezetékprojektet, hogy „garantálhassák a teljes összehangolását az uniós joganyaggal”. Egy minapi belgrádi energiakonferencián Alekszandr Sziromjatyin, a Gazprom projektigazgatója ezzel kapcsolatosan csak annyit mondott, hogy „ez nem több, mint a jelenleg még posztjukon lévő tisztviselők hattyúdala”. Korábban Vlagyimir Putyin úgy nyilatkozott, hogy az unió folytatódó nyomásgyakorlása esetén megváltozott útvonalon, az EU-n kívüli országokon át építenék a vezetéket.

Mégsem Olaszországban lesz a Déli Áramlat végállomása, a Gazprom moszkvai székházában ugyanis aláírták a szándéknyilatkozatot a vezeték ausztriai szakaszának megépítéséről – derült ki április végén.

 

Orbán Viktor kormányfő egy májusi megbeszélésen a Déli Áramlat építésének felgyorsítását szorgalmazta.

Egyelőre azonban minden az eredeti tervek szerint halad. Bár a minap a görögök is jelezték, hogy szeretnének leágazást, a nyomvonal a Fekete-tenger alatt kétezer méter mélyen futva éri el Bulgáriát, majd Szerbián át egy Montenegróig és egy Horvátországig, illetve Bosznia-Hercegovináig futó ággal halad Magyarországon és Szlovénián át az olasz határváros Tarvisióig.

Az elmúlt hónapokban ismét felmerült, hogy az ausztriai Baumgarten legyen a végpont, a Gazprom illetékese azonban ezt egyelőre csak elméleti lehetőségként említette. Mint Sziromjatyin fogalmazott, ehhez meg kellene egyezni Ausztriával, egyelőre azonban az OMV-val aláírt memorandumban csak az áll, hogy Ausztria visszatérne a Déli Áramlat-projektbe. E terv megvalósulásáig azonban még optimális esetben is sok a teendő, így a Gazprom egyelőre a régi útvonalban gondolkodik. Ez egyben azt is jelenti, hogy jelenleg nincs napirenden a magyarországi szakasz újrarajzolása sem. A mostani – olaszországi végpontú – változat szerint a Déli Áramlat Szerbia felől lépne be Magyarországra, és Szlovéniánál lépne ki. A Gazprom korábban amiatt helyezte át a Déli Áramlat tervezett végpontját Ausztriából Olaszországba, mert az osztrákok az orosz projekt helyett a Nabuccóra összpontosítottak. E lépésének volt egy másik oka is: az uniós szabályozás ugyanis nem engedte, hogy a Gazprom tulajdonrészt szerezhessen a baumgarteni gázelosztóban. A múlt év végén a Gazprom elnökhelyettese, Alekszandr Medvegyev azonban már jelezte is, hogy vissza lehet térni az Ausztriába vezető nyomvonal vizsgálatához.

Jenei András, a Méltányosság Politikaelemző Központ energetikai kérdésekben illetékes szakértője úgy véli, a Gazprom még az eredeti útvonalban gondolkozik, a fő cél azonban már Baumgarten elérése. Mégpedig azért, mert Olaszországban túlságosan magasak a tarifák, így drága lenne onnan eljuttatni a gázt Nyugat-Európába. Az elemző szerint egyébként a baumgarteni végpont csökkentené annak az esélyét, hogy Magyarország – kihasználva az Európában szinte egyedülálló tározókapacitást – a Balkán felé elosztó központ lehessen. Ugyanakkor ez a terv kétszeresére növelné a magyarországi szakasz hosszát.

Drucker György energiapiaci elemző úgy látja, hogy a tarvisiói végpont egyáltalán nem került le a napirendről, csak az olasz energetikai holding, az ENI is megpróbálja kihasználni a projektben lévő pozícióit, és kedvező feltételekkel tárgyalná újra a szállítási szerződést. A szakértő emlékeztet arra is, hogy a Déli Áramlat építése szempontjából fontos ENI–Gazprom-szerződés Európa egyik legiparosodottabb régiójának, Észak-Olaszországnak az ellátására alapult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.