Autóútként érik el a sztrádák a határt

Kérdéses az új vasúti gyűrű finanszírozása, helyette megépülhet a Ferihegy expressz.

2014. 11. 30. 15:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közzétette a kormányzat azoknak az országos jelentőségű közúti, vasúti, városi és elővárosi közlekedési fejlesztéseknek a listáját, amiket a 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési ciklusban valósítanának meg közösségi forrásokból. A korábbi ígéretek szerint 2018-ig minden autópálya eléri az országhatárt: az M3-as Kárpátalja felé, megépül a Kassa és Miskolc közötti autópálya-szakasz, folytatják az M2-es sztráda építését Vác és a magyar–szlovák határ között, az M6-os eléri majd a déli határt. Cél az is, hogy a megyei jogú városokat hozzákössék az autópályákhoz.

A most közzétett listából kiderül, hogy az ígéretek nem teljesen úgy valósulnak meg, ahogy azt korábban gondolni lehetett. A 2-es főút csak Vácig lesz kétszer két sávos gyorsforgalmi, azután megmarad főútnak. Hasonlóképpen történik a 3-as esetében is: az M30 Miskolctól a szlovák határig ugyanúgy kétszer egy sávos út lesz, mint az M3-as Vásárosnaménytől. A 4-es kétfelől közelíti meg a román határt: épül a fővárostól Szolnokig, majd Törökszentmiklósig a hagyományos nyomvonalon, de Debrecen felől – ahová elér az M3-as leágazása – az M35-ös osztott pályás úttal ér el Berettyóújfaluig, ahonnan kétszer két sáv vezet a határra. Az M6 szintén csak autóútként éri el a magyar–horvát határt Ivándárdánál.

Az uniós források lehetővé teszik, hogy Szombathelytől Győrig, a Balaton partjától Kaposvárig, illetve Kondorostól Békéscsabáig gyorsforgalmi úton közlekedjenek az autósok. Marad azért megyeszékhely, amelyik így sem kap sztrádakapcsolatot, mint Eger, Veszprém, Zalaegerszeg. Illetve Békéscsaba megközelítéséhez is meg kell építeni a Kecskemét–Szarvas–Kondoros szakaszt, ám ezekre más forrást kell találnia a kabinetnek.

Lényegesen hosszabb a vasúti fejlesztések listája. Alapvetően a nemzetközi fővonalakon folynak pályafelújítási, néhol villamosítási munkák, illetve az elkészülő GSM-R-infrastruktúrát kihasználva az európai vonatbefolyásolásoló rendszert, az ETCS2-t építik ki több szakaszon. Újjáépülnek pályaudvarok, állomásépületek és ezekhez kapcsolódó P+R parkolók. Az állami vasúttársaság két ütemben vásárolhat új motorvonatokat.

Ami a tervekből látványosan kimaradt, az a V0, vagyis a fővárost délről elkerülő, kizárólag a vasúti teherszállítást szolgáló óriásberuházás. Ennek forrásául korábban szóba kerültek az uniós pénzek, kínai és orosz beruházási források is. Árulkodó, hogy a létesítményről hosszú hónapok óta nem esett szó a kormányzati kommunikációban. Hasonlóképp nem szerepel az uniós listában a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza sem, ennél azonban van remény a kínai finanszírozásra. Bekerült a felsorolásba viszont a repülőtéri gyorsvasút terve, amit először a 2000-es évek elején javasoltak magyar magáncégek, de a Malév leállítása után hátrább sorolták a megvalósítását.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.