Autóútként érik el a sztrádák a határt

Kérdéses az új vasúti gyűrű finanszírozása, helyette megépülhet a Ferihegy expressz.

2014. 11. 30. 15:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közzétette a kormányzat azoknak az országos jelentőségű közúti, vasúti, városi és elővárosi közlekedési fejlesztéseknek a listáját, amiket a 2014 és 2020 közötti uniós költségvetési ciklusban valósítanának meg közösségi forrásokból. A korábbi ígéretek szerint 2018-ig minden autópálya eléri az országhatárt: az M3-as Kárpátalja felé, megépül a Kassa és Miskolc közötti autópálya-szakasz, folytatják az M2-es sztráda építését Vác és a magyar–szlovák határ között, az M6-os eléri majd a déli határt. Cél az is, hogy a megyei jogú városokat hozzákössék az autópályákhoz.

A most közzétett listából kiderül, hogy az ígéretek nem teljesen úgy valósulnak meg, ahogy azt korábban gondolni lehetett. A 2-es főút csak Vácig lesz kétszer két sávos gyorsforgalmi, azután megmarad főútnak. Hasonlóképpen történik a 3-as esetében is: az M30 Miskolctól a szlovák határig ugyanúgy kétszer egy sávos út lesz, mint az M3-as Vásárosnaménytől. A 4-es kétfelől közelíti meg a román határt: épül a fővárostól Szolnokig, majd Törökszentmiklósig a hagyományos nyomvonalon, de Debrecen felől – ahová elér az M3-as leágazása – az M35-ös osztott pályás úttal ér el Berettyóújfaluig, ahonnan kétszer két sáv vezet a határra. Az M6 szintén csak autóútként éri el a magyar–horvát határt Ivándárdánál.

Az uniós források lehetővé teszik, hogy Szombathelytől Győrig, a Balaton partjától Kaposvárig, illetve Kondorostól Békéscsabáig gyorsforgalmi úton közlekedjenek az autósok. Marad azért megyeszékhely, amelyik így sem kap sztrádakapcsolatot, mint Eger, Veszprém, Zalaegerszeg. Illetve Békéscsaba megközelítéséhez is meg kell építeni a Kecskemét–Szarvas–Kondoros szakaszt, ám ezekre más forrást kell találnia a kabinetnek.

Lényegesen hosszabb a vasúti fejlesztések listája. Alapvetően a nemzetközi fővonalakon folynak pályafelújítási, néhol villamosítási munkák, illetve az elkészülő GSM-R-infrastruktúrát kihasználva az európai vonatbefolyásolásoló rendszert, az ETCS2-t építik ki több szakaszon. Újjáépülnek pályaudvarok, állomásépületek és ezekhez kapcsolódó P+R parkolók. Az állami vasúttársaság két ütemben vásárolhat új motorvonatokat.

Ami a tervekből látványosan kimaradt, az a V0, vagyis a fővárost délről elkerülő, kizárólag a vasúti teherszállítást szolgáló óriásberuházás. Ennek forrásául korábban szóba kerültek az uniós pénzek, kínai és orosz beruházási források is. Árulkodó, hogy a létesítményről hosszú hónapok óta nem esett szó a kormányzati kommunikációban. Hasonlóképp nem szerepel az uniós listában a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakasza sem, ennél azonban van remény a kínai finanszírozásra. Bekerült a felsorolásba viszont a repülőtéri gyorsvasút terve, amit először a 2000-es évek elején javasoltak magyar magáncégek, de a Malév leállítása után hátrább sorolták a megvalósítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.