Egyre biztosabb, hogy lesz Budapest–Belgrád-vonal

A 350 km-es távot három és fél óra alatt teheti meg az új vonat, kínai szerepvállalással valósulhat meg.

BuL
2014. 09. 10. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly novemberben a kínai, a magyar és a szerb miniszterelnök abban állapodott meg, hogy kínai hitel segítségével újítják fel a magyar és a szerb főváros közötti vasútvonalat. A megegyezés szerint kétvágányú pálya épül, amelyen a vonatok a 350 kilométeres távolságot mintegy három és fél óra alatt tehetik majd meg. E beruházás néhány részletéről tárgyalt most a szerb és a kínai fél.

Aleksandar Vucic és Li Ko-csiang a tiencsini Gazdasági Világfórum megnyitása előtt arról a hitelről is egyeztetett, amelyet Kína ad a nyugat-balkáni országnak a maga 180 kilométeres vasúti szakaszának finanszírozására. A kivitelező cégekkel a pénzügyek mellett a szerb politikus a határidőkről is beszélt.

„Sürgős projektként kezeljük a vasútvonalat, nem várhatunk tíz évet a megvalósításával, legfeljebb három évet. Kínai partnereinket meggyőztük arról, hogy ezen a határidőn belül készüljön el a gyors, óránként 300 kilométeres sebességű vonal. A másik problémát az állami garanciák jelentik. Keressük a megoldást. (Majd) kiderül, hogy ez a megoldás magánvállalati és közvállalati partnerség, koncesszió vagy valami más lesz-e” – ismertette a részleteket Vucic. Hozzátette: a kínai fél is tisztában van a szerb államadósság mértékével – amely a GDP 64,3 százalékát teszi ki –, így olyan megoldásokat keresnek, amelyek azt nem terhelik tovább.

Vucic a szerbiai közszolgálati televíziónak adott helyszíni nyilatkozatában kiemelte: a projektnek hatalmas stratégiai jelentősége van Szerbia számára. Felidézte, hogy a kínai és a görög miniszterelnök a közelmúltban a Budapest–Belgrád-vasútvonal jövőjéről is tárgyalt, és abban állapodott meg, hogy Belgrádot Budapest után a görögországi kikötőkkel is összekötik. Hosszú távon ez nagyon gyümölcsöző lehet Szerbia számára – hangsúlyozta Vucic.

Korábban a magyar kormány is megfogalmazta ennek jelentőségét, a teherforgalom ugyanis jelentősen bővülhetne azzal, hogy a kínaiak ezen a vonalon juttatnák Nyugat-Európába a görögországi kikötőkbe érkező kínai árut.

A szerb miniszterelnök ezen túlmenően kedden több nagy kínai céggel is tárgyalt a lehetséges szerbiai befektetésekről. Egyebek mellett szó esett arról a privatizációra váró több mint ötszáz cégről, amelyet a szerb állam eladásra kínált. Vucic kiemelte: közülük néhányat várhatóan kínai befektetők vásárolnak meg.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.