Egyre biztosabb, hogy lesz Budapest–Belgrád-vonal

A 350 km-es távot három és fél óra alatt teheti meg az új vonat, kínai szerepvállalással valósulhat meg.

BuL
2014. 09. 10. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly novemberben a kínai, a magyar és a szerb miniszterelnök abban állapodott meg, hogy kínai hitel segítségével újítják fel a magyar és a szerb főváros közötti vasútvonalat. A megegyezés szerint kétvágányú pálya épül, amelyen a vonatok a 350 kilométeres távolságot mintegy három és fél óra alatt tehetik majd meg. E beruházás néhány részletéről tárgyalt most a szerb és a kínai fél.

Aleksandar Vucic és Li Ko-csiang a tiencsini Gazdasági Világfórum megnyitása előtt arról a hitelről is egyeztetett, amelyet Kína ad a nyugat-balkáni országnak a maga 180 kilométeres vasúti szakaszának finanszírozására. A kivitelező cégekkel a pénzügyek mellett a szerb politikus a határidőkről is beszélt.

„Sürgős projektként kezeljük a vasútvonalat, nem várhatunk tíz évet a megvalósításával, legfeljebb három évet. Kínai partnereinket meggyőztük arról, hogy ezen a határidőn belül készüljön el a gyors, óránként 300 kilométeres sebességű vonal. A másik problémát az állami garanciák jelentik. Keressük a megoldást. (Majd) kiderül, hogy ez a megoldás magánvállalati és közvállalati partnerség, koncesszió vagy valami más lesz-e” – ismertette a részleteket Vucic. Hozzátette: a kínai fél is tisztában van a szerb államadósság mértékével – amely a GDP 64,3 százalékát teszi ki –, így olyan megoldásokat keresnek, amelyek azt nem terhelik tovább.

Vucic a szerbiai közszolgálati televíziónak adott helyszíni nyilatkozatában kiemelte: a projektnek hatalmas stratégiai jelentősége van Szerbia számára. Felidézte, hogy a kínai és a görög miniszterelnök a közelmúltban a Budapest–Belgrád-vasútvonal jövőjéről is tárgyalt, és abban állapodott meg, hogy Belgrádot Budapest után a görögországi kikötőkkel is összekötik. Hosszú távon ez nagyon gyümölcsöző lehet Szerbia számára – hangsúlyozta Vucic.

Korábban a magyar kormány is megfogalmazta ennek jelentőségét, a teherforgalom ugyanis jelentősen bővülhetne azzal, hogy a kínaiak ezen a vonalon juttatnák Nyugat-Európába a görögországi kikötőkbe érkező kínai árut.

A szerb miniszterelnök ezen túlmenően kedden több nagy kínai céggel is tárgyalt a lehetséges szerbiai befektetésekről. Egyebek mellett szó esett arról a privatizációra váró több mint ötszáz cégről, amelyet a szerb állam eladásra kínált. Vucic kiemelte: közülük néhányat várhatóan kínai befektetők vásárolnak meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.