Útdíj: folyamatosan értékelik a tapasztalatokat

Előfordulhatnak ideiglenes problémák, a türelmi idő ezek kezelését szolgálja – mondta Becsey Zsolt.

BLM
2015. 01. 05. 17:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Becsey Zsolt kifejtette: mint minden rendszer, a hazai útdíjrendszer átalakításánál is előfordulhatnak ideiglenes problémák, a türelmi idő ezek kezelését szolgálja. A türelmi idő a rendszert használóknak és a rendszert kialakítóknak is lehetőséget biztosít arra, hogy a megyei matricák használata egyértelmű és jól működő legyen – emelte ki.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a nap folyamán az Origónak úgy nyilatkozott: nem várják meg a január végét az új útdíjrendszer felülvizsgálatával.

Budaörs vezetősége levelet küld az illetékeseknek, amelyben azt közli, hogy nem akarják a jövőben a területükön áthaladó autópálya közvilágítási költségeit fizetni – mondta hétfőn a Klubrádiónak Wittinghoff Tamás polgármester.

 

A tervezett útblokáddal kapcsolatban kifejtette: a tiltakozással egyetért, ha nincs más kommunikációs lehetőség, de jobban örülne, ha a józan ész diktálna. Szerinte lenne olyan megoldás, amelynek mindenki örülni tudna és amivel a költségvetés bevételei sem csökkennének.

Hétfő délután négy óráig összesen 360 ezer e-matricát értékesített a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt., az eladott matricákból mintegy 210 ezer az idén január elsejével bevezetett megyei matrica volt – mondta Kibédi-Varga Lajos, a NÚSZ Zrt. szóvivője hétfőn a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában.

Kibédi-Varga Lajos kiemelte, hogy a megyei matricák nem a megváltástól számított egy évig, hanem egységesen 2016. január 31-ig lesznek érvényesek. Kifejtette: tavaly az év első hónapjában 165 ezer éves országos matricát értékesítettek. Ezt a mennyiséget idén már az év első 4 napjában átlépték: január 4-ével bezárólag már 175 ezer megyei matricát adtak el.

Idén január elsejétől az időalapú – heti, havi, éves – matricák mellett bevezették az évi ötezer forintos áron elérhető megyei matricákat, és egyben országszerte bővült a díjköteles útszakaszok hossza.

Az NFM korábban azt közölte: türelmi idő segíti a közlekedőket, hogy megszokják, egy adott megyében mely szakaszokon érvényes a megyei matrica. Átmeneti rendelkezésként azok az autósok, akik a díjköteles szakaszokat januárban matrica nélkül használják, mentesülhetnek a 14 875 forintos pótdíj megfizetése alól, ha legkésőbb február végéig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati irodájában az 1470 forint szolgáltatási díj megfizetése mellett az adott szakaszra érvényes megyei vagy országos éves matricát váltanak.

Az útdíjrendszer visszavonását követeli az Együtt és a Demokratikus Koalíció, az MSZP pedig arra szólította fel a kormányt, hogy január 31-éig se a büntetést, se az azzal járó igazgatási díjat ne vesse ki a fizetőssé vált utakon megyei matrica nélkül autózókra.

Teljes útzár lesz csütörtökön a 86-os főúton az új megyei matricás rendszer miatt – ígérik a Vas megyei szocialisták és civilek. Az MSZP ultimátumot adott a térség fideszes országgyűlési képviselőjének, azt mondták: ha Hende Csaba a szerdai kormányülésen nem tudja elérni, hogy az útszakasz kikerüljön a fizetős utak közül, akkor csütörtökre tiltakozást szerveznek.

Közben a taxisblokádhoz hasonló demonstrációt szerveznek a Facebookon március elsejére. A szervezők azt írják, egész Magyarországon utakat zárnának le, amíg megállapodás nem születik vagy le nem mond a kabinet.

A vecsési Jobbik a reptérre vezető gyorsforgalmi út lezárását tervezi. Az útdíjjal a radikális párt szerint a kormány a Vecsésen és környékén élőket, dolgozókat, illetve a repülőtérre utazókat indokolatlanul és logikátlanul sarcolja meg.

Az útdíjrendszer hibáit Gulyás Gergely, az Országgyűlés fideszes alelnöke is elismerte. A Hír TV P8 című műsorában elmondta: bár az új rendszer igazságos, a változások nem voltak egyértelműek, és a lakosságot sem tájékoztatták időben. „Hiába van egy döntésben elvi igazság, ha a végrehajtás vagy a kellő idő hiányában, vagy más okból nem jó. Ez konfliktushoz vezet” – hívta fel a figyelmet. A politikus szerint még mindig van húsz olyan útszakasz, amelynek kapcsán vita folyik arról, hogy érdemes-e bevezetni a matricát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.