Hajdu Nóra, az Együtt elnökségi tagja hétfőn budapesti sajtótájékoztatóján kijelentette: a párt azt várja el a kormánytól, hogy vonja vissza az útdíj kiterjesztését. Azt mondta, január elsején kaotikus helyzet alakult ki, olyan útdíjrendszert vezetett be a kormány, amely gyakorlatilag elindulása pillanatában kudarcba fulladt. Hozzátette, elvárják azt is, hogy a „szolgáltatási díjnak nevezett büntetéstől” tekintsenek el.
A jelenlegi intézkedések alapján azt gondolják, hogy a kormánynak „már a sarcolás sem” megy, hiszen – mondta – olyan intézkedéscsomag indult el január elsejével, amely nem volt átgondolt, amelyhez nem készültek hatástanulmányok, hibásan jelöltek ki útszakaszokat, illetve nem tájékoztatták időben és megfelelően a közvéleményt. Az útdíjrendszer a Fidesz „állatorvosi lova” – értékelt Hajdu Nóra.
A Demokratikus Koalíció (DK) is az útdíjrendelet visszavonására és a bevezetésével okozott káosz felszámolására szólította fel a kormányt. Varju László, a párt elnökségi tagja azt mondta egy hétfői, budapesti sajtótájékoztatón, hogy az elmúlt napok lelkileg és pénzügyileg is megviselték azokat, akik azért álltak sorban, mert fizetni kell azért, amiért eddig nem kellett. A kormányszóvivő korábban arról beszélt, január 1-jétől minden rendben lesz és hozzáférhetők lesznek a különböző matricák, ehelyett „teljes összeomlás volt” – értékelte a független képviselő, hangsúlyozva: a DK tiltakozik az útdíj ellen, mert az nem több az emberek megsarcolásánál.
Bírálta, hogy miközben a benzinkutakon nem lehetett matricákat kapni, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. internetes értékesítési rendszere sem működött. Több helyről arról érkezett panasz, hogy még tábla sem jelzi a fizetési kötelezettséget, ezért az ezeket a szakaszokat használó autósokat utólag majd „sunyi módon” megbüntetik – folytatta.
Varju László szerint átláthatatlanság és igazságtalanság jellemzi a rendszert, az útdíj egy különadó, aminek célja a „netadó után bosszút állni”.
Az MSZP hétfőn felszólította a kormányt, hogy január 31-ig se a büntetést, se az azzal járó igazgatási díjat ne vesse ki a fizetőssé vált utakon megyei autópálya-matrica nélkül autózókra. Az ellenzéki párt követelését Harangozó Tamás, a szocialisták frakcióvezető-helyettese fogalmazta meg újságírók előtt, Budapesten.
Azt mondta, a kormány korrupciójának áraként tekintenek az elkerülő utak és bevezető szakaszaik fizetőssé tételére. A kabinet alkalmatlanságát pedig az az 1500 forintos igazgatási díj jelzi, amit az autósoknak a kormány hibájából, a díjfizetés előkészítetlensége miatt kell fizetniük – jelentette ki.
Harangozó hangsúlyozta, továbbra sem értenek egyet az útdíj kiterjesztésével, de szerintük ha azt mégsem törlik el, akkor legalább a büntetéseknek kellene türelmi időt hagyni. A szocialista politikus szerint ez egy egyszerű rendeletmódosítással elérhető lenne. „Tudjuk, hogy a Fidesz akár egy nap alatt módosít bármilyen törvényt” – tette hozzá.
Az MSZP-s képviselő kitért arra is, hogy az útdíj kiterjesztésével szembeni személyes kiállást várnak Hende Csaba honvédelmi minisztertől, aki szerinte vagy valóban tájékozatlan volt az ügyben, vagy „hülyének nézték” a kormányülésen.
Hende Csaba a Vas Népének adott év végi interjújában azt nyilatkozta, információi szerint nincs kormányzati szándék egyetlen vasi útszakasz fizetőssé tételére sem, miután pedig mégis bekerült a fizetős utak közé az M86-os már elkészült szakasza, a lap online kiadásában „rosszul előkészítettnek, diszkriminatívnak és igazságtalannak” nevezte az intézkedést, azonnal jelezve, hogy mindent megtesz annak megváltoztatásáért.
A vasi szocialisták ennek kapcsán arra szólítják fel a honvédelmi minisztert, hogy már a következő – szerintük szerdán esedékes – kormányülésen érje el az M86-os fizetőssé tételének visszavonását. Ha nem jár eredménnyel, egy civil kezdeményezés tagjai csütörtökön teljes blokád alá vonják az útszakaszt, a demonstrációhoz az MSZP politikusai és a párt szimpatizánsai magánemberként csatlakoznak – jelentette be Czeglédy Csaba szombathelyi közgyűlési frakcióvezető.
Hangsúlyozta: a kötelező útdíjfizetés visszavonásán túl el kell érni azt is, hogy azoknak, akik már megvásárolták a megyei matricát, a pénzt fizessék vissza, illetve figyelni kell arra is, hogy más, szintén gyorsforgalmi útnak tervezett szakaszokat – például a Szombathelyről Körmendre vezető főút már elkészült 3-4 kilométeres négysávúsított szakaszát – ne tegyék fizetőssé.
Nemény András, az MSZP Vas megyei elnöke, szombathelyi városi képviselő emlékeztetett arra: a vasi szocialisták többször is jelezték, olyan információik vannak, amelyek szerint a kormányzat fizetőssé akarja tenni az M86-os gyorsforgalmi utat, figyelmeztetésüket azonban a kormánypártok képviselői, köztük Hende Csaba is, „ellenzéki riogatásnak” nevezték.
„Ebből az következik, hogy Hende Csaba nemcsak a parlamenti ülésekre nem jár be, hanem kormányülésekre sem jár el, vagy ha el is jár, nem olvassa el az előterjesztéseket, és a figyelmeztetés ellenére sem nézett utána annak, hogy vajon a 86-os út tényleg fizetőssé válik-e” – fogalmazott Nemény András.