Amennyiben a Bevában lévő összeg nem elegendő a bajba jutott befektetők kártalanítására, úgy az állam továbbra is készfizető kezességet vállal a szükséges többletre. Viszont új szabály, hogy az állami készfizető kezességvállalás mellett felvett kölcsön, illetve kibocsátott kötvény összegét az államháztartásért felelős miniszter hagyja jóvá. Az állami kezességvállalásért a Bevának kezességvállalási díjat nem kell fizetnie.
Szintén a tőkepiaci törvény egészült ki azokkal a szabályokkal, amelyek a tőzsdei tevékenység kiszervezéséről szólnak. Az a fő szabály, hogy minden olyan tevékenység kiszervezhető, amely nem szerepel a tőkepiaci törvényben. Emellett a kiszervezés nem eredményezheti a tőzsde vezető állású személyei hatáskörének átadását, továbbá nem eredményezhet változást az ügyfél és a tőzsde közötti szerződéses viszonyban, és nem befolyásolhatja a tőzsdének az ügyfél felé fennálló kötelezettségei teljesítését.
A tervezet – szintén a tőkepiaci törvény kiegészítéseként – rögzíti, hogy kizárólag egymilliárd forint jegyzett tőkével rendelkező részvénytársaságnak adható központi értéktári tevékenységre engedély. Ez az előírás erősíti a piaci stabilitást, hiszen előzetesen megszűri az engedélyért folyamodó potenciális intézmények körét. Emellett a tervezet óvadék képzését írja elő. Ez azoknak az eseteknek a kezelésére szolgál, amikor az ügylet nem teljesül.
Az utóbbi időben jelentősen megszaporodott azoknak a névértékkel nem rendelkező, törvényes fizetőeszköznek nem tekinthető emlékérméknek a kereskedelmi forgalomban való előfordulása, amelyek az MNB által kibocsátott – névértékkel rendelkező, törvényes fizetőeszköz funkcióval bíró – emlékérmékkel tematikájukban vagy képi megjelenésükben jelentős hasonlóságot mutatnak, és így a laikus vásárlók által könnyen összetéveszthetőek.
A tervezet ezért úgy módosítja a jegybanktörvényt, hogy az megtiltja az olyan kereskedelmi gyakorlatot, amely az MNB-vel, az érmék gyártását és forgalmazását végző szervezettel, cégnevükkel vagy az érmékkel való összetévesztésre vezethet.
A jegybanktörvényt kiegészíti a tervezet azokkal az új jogosítványokkal, amelyeket a pénzügyi piacokba vetett bizalom helyreállítására kap meg az MNB. Ezek hatékonyabbá teszik a helyszíni ellenőrzést, így a jogsértéssel kapcsolatos bizonyítási eszközök felkutatását is.
Az új szabályok szerint a tulajdonos, illetve a helyszínen tartózkodó személyek akarata ellenére – vagy ezen személyek távollétében is – sor kerülhet lezárt terület, épület, helyiség felnyitására. A helyszíni ellenőrzés eredményes és biztonságos lefolytatására a rendőrség közreműködése is igényelhető. Az ilyen helyszíni ellenőrzésre azonban csak előzetes bírói engedéllyel kerülhet sor.
Azok a pályázók, akik a brókerbotrányban érintett pénzintézetekre vonatkozó korlátozások miatt nem tudják tartani a támogatási szerződésben rögzített határidőket, vagy akár a velük szerződő felek számláját nem tudják kiegyenlíteni, akár szállítói finanszírozás esetén az önrészt nem tudják kifizetni, haladéktalanul jelezzék ezt az érintett irányító hatóságnak – hívta fel a figyelmet a Miniszterelnökség pénteken.
A kormány döntése szerint az érintett projektek mindegyikére egyedi eljárásrend vonatkozik, amelyben az illetékes hatóságnak kötelessége minden támogatást megadni a pályázónak, amely ahhoz szükséges, hogy a fejlesztéseket maradéktalanul be lehessen fejezni – hangsúlyozta a fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkárság.
Arra kérik az érintett pályázókat, hogy nézzék meg a honlapon található közleményt és azonnal vegyék fel a kapcsolatot az adott közreműködő szervezettel.