A központi lakfenntartási támogatások rendszerének változását tavaly jelentették be, idén március 1-jével pedig annak megfelelően megszűnt a normatív alapon nyújtott segítség és az adósságkezelési szolgáltatás. Tavasz óta már az önkormányzatok saját döntési hatáskörébe tartozik, hogy „települési támogatás” keretében nyújtanak-e egyáltalán támogatást az adósságokkal és lakhatási problémákkal küzdő családoknak, és ha igen, akkor kiknek és milyen feltételekkel.
A rendszer 2004-ben változott, azt követően a támogatás azokat célozta meg, akiknek az egy főre jutó jövedelme kevesebb volt a nyugdíjminimum (jelenleg 28 500 forint) 150 százalékánál és több mint 20 százalékát (korábban 35 százalék volt ez az összeg) tette ki a lakásfenntartással kapcsolatos kiadásoknak. A összegét meghatározó képlet a 15 ezer forint körüli egy főre jutó jövedelemmel és sok taggal rendelkező háztartásokat támogatta a leginkább, míg a kevesebb taggal és több jövedelemmel rendelkező háztartásokat kevésbé. Mértéke évente 17-19 milliárd forintot tett ki a költségvetésben egészen 2011-ig.
2011-ben a szociális törvény módosításával a támogatás jogosultsági jövedelemhatára – a hivatalosan megszűnő energiaár-támogatás pótlása érdekében – a nyugdíjminimum 250 százalékára emelkedett, a lakásfenntartási kiadások jövedelemarányos 20 százalékos küszöbértékét pedig eltörölték. Viszont a támogatás összegét meghatározó képleten a törvénymódosítás nem változtatott, ezért sok jövedelemhatár alatti jövedelemmel rendelkező csak a juttatás 2500 forintban meghatározott minimális havi összegét tudta igénybe venni. A változás hatása a támogatás átlagos havi összegén is megmutatkozott: míg 2010-ben 4400 forint volt az átlagos segítség, 2012-re ez 3700 forintra csökkent. 2013-ban összesen 450 ezer háztartás részesült lakásfenntartási támogatásban, összege átlagosan havi 3870 forint volt. Ez a rendszer idén tavasszal szűnt meg és került önkormányzati hatáskörbe.
„Emiatt fontos volt felmérni, mi történik az egyes településeken azokkal a családokkal, akiknek költségvetésében ez a támogatás fontos elem volt és komolyan támaszkodtak rá. Meg kellett nézni, hogyan változott a segítség mértéke, a segélyezettek köre és mindez milyen hatással lehet a rászorulók lakáshelyzetére” – emeli ki Szekér András. A Habitat for Humanity Magyarország igazgatója társasága e témáról készült tanulmányát azzal vezette föl, hogy elmondta: egy nemzetközi felmérés szerint egy háztartás lakhatási szempontból akkor veszélyeztetett, ha bevételének több mint 30 százalékát erre a célra költi. Ez esetben az élet egyéb területeire nem jut kerete, az élete fenntarthatatlanná válik. Ehhez képest Magyarországon az átlagos háztartások forrásaik 26 százalékát lakhatásra költik, aki pedig ennél is többet ad ki ilyen célra, annak végképp nagyon fontos a támogatás. Viszont mostanában – emeli ki az igazgató – a jelzáloghiteleseken kívül más nem kap sok figyelmet, pedig az eladósodottság mellettük is sokakat veszélyeztet.