Nem adja fel az Uber

Egyeztetne az amerikai utasmegosztó a kormánnyal a taxirendelet módosításáról.

Horváth Attila
2015. 08. 06. 6:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Uber folytatja működését Budapesten és továbbra is elkötelezett közel 50 ezer magyarországi felhasználója és ezer autós partnere iránt. Üdvözöljük továbbá, hogy több magas rangú magyar kormányzati tisztségviselő kifejezte: a kormány nem szándékozik megakadályozni az innovatív megoldások terjedését – közölte az Uber magyarországi ügyvezető igazgatója. Fekete Zoltán annak apropóján adott ki közleményt, hogy ma életbe lép a kormány július elején hozott taxirendelete. Az új szabályok szerint mostantól – egyebek között – pszichológiai alkalmassági és taxisvizsgát is le kell tenniük azoknak, akik Magyarországon utasokat akarnak szállítani.

Lapunk megírta, hogy a mai napig bárki használhatta az Uber vagy a Wundercar alkalmazásait, ha eleget tett a két okostelefonos fuvarszolgáltató követelményeinek. A rendszer lényege az volt, hogy bárki saját autójával regisztrálhatott az alkalmazásra, és üres helyeket hirdethetett, amelyre az utasok jelentkezhettek. Így gyakorlatilag taxiként működhettek, de a taxisokra vonatkozó szabályok nélkül.

Az új rendelet már kétféle fuvarozási módot különböztet meg: a sárga autós személytaxi-szolgáltatást és az autós személyszállítást. Pénzt innentől csak ők kérhetnek az utastól. A személytaxi-szolgáltatást taxiórával és sárga rendszámmal, valamint a foglaltságra utaló, úgynevezett szabadjelzővel lehet végezni. A személygépkocsis személyszállító szolgáltatás egyéb szolgáltatás részeként, kiegészítésként vagy valamilyen fő szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódva végezhető. A kérelmező meg kell hogy feleljen a helyi önkormányzati rendelet előírásainak is. A rendelethez hozzátartozik, hogy a kocsit mindkét kategóriában személyszállításra kell vizsgáztatni, a vezető pedig csak megfelelő jogosítvánnyal, külön vizsgával bíró 21 évesnél idősebb személy lehet.

– Egyetértünk azzal, hogy szükség van a városi közlekedés szabályozott fejlesztésére, ezért aktív és együttműködő szerepre törekszünk annak érdekében, hogy az autómegosztó közösség megfeleljen a szabályozásnak. Mivel a szóban forgó szabályok újak, bonyolultak, és időbe telik a felkészülés a betartásukra, ezért találkozót kezdeményeztünk a kormány és a főváros illetékeseivel. Egyeztetni szeretnénk velük arról, hogy ezer partnerünk miként tudna megfelelni az igényeknek – jelentette ki Fekete Zoltán.

Hozzátette, ezzel egy időben folytatják tevékenységüket Magyarországon, és továbbra is tartják magukat ahhoz a céljukhoz, hogy 2016 végéig kétezer magyar számára teremtenek kereseti lehetőséget. Szerinte a magyarok kedvelik az autómegosztó szolgáltatásokat, a felhasználók száma dinamikusan nő, főleg a fiatalabb korosztály körében. Fekete Zoltán kiemelte, világossá vált, hogy az autómegosztásnak fontos szerepe lesz új munkalehetőségek teremtésében, és az államháztartás számára jelentős adóbevételi forrást nyújthat a jövőben.

Az Origo.hu értesülései szerint az Uber elküldi majd vizsgázni a sofőrjeit, hogy azok megfeleljenek a kívánalmaknak. A portál szerint a cég úgy értelmezi a szabályozást, hogy erre még 90 napjuk van, és a költségeket a cég vissza is téríti majd a sofőröknek, ha sikeresen vizsgáznak. Az Origo úgy tudja, az Uber egyelőre nem követeli meg a sofőrjeitől, hogy sárgára matricázzák a kocsijukat. Szerintük elég lesz majd személyszállításra levizsgáztatni a gépkocsit, ezzel megszerezni egy matricát, és mehet is az autó az utasokért. Erről Fekete Zoltán közleményében nem írt, ahogy az Uber sajtóosztályától sem kaptunk erre választ. Sikerült azonban néhány Uber-sofőrrel beszélnünk, akik elmondták: nem értesítették őket hasonló követelményekről. A legtöbben közülük azonban már inkább törölnék magukat a rendszerből. A másik utasmegosztó, a Wundercar utoljára azt közölte, hogy ők valójában telekocsi-szolgáltatást nyújtanak, amely önmagában ingyenes. Igaz, az utas fizet a sofőrnek, de ez csak önkéntes felajánlás, hozzájárulás az utazás költségeihez.

Mindkét szolgáltató jelenleg is aktív a Facebookon, s mindkettő felületén lapzártánkig is lehetett fuvart rendelni. Az Uber egy budapesti rendezvényt reklámozott a közösségi oldalon, a Wundercar pedig egy utas beszámolóját tette közzé. Az egyetlen különbség az eddigiekhez képest az, hogy a Wundercar már Wunder néven szerepel a közösségi oldalon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.