A Skoda is kamuzott a károsanyag-kibocsátásról

Dől a dominó – a cseh VW-leányvállalat szóvivője közölte, ők is trükköztek a motorokkal.

MTI
2015. 09. 24. 14:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2009 és 2013 között gyártott Fabia, Roomster, Octavia és Suberb típusok egy része lehet érintett. Az újabb modellekkel nincs probléma – mondta a szóvivő. A cseh közlekedési minisztérium vizsgálatot indított, és egy esetleges visszahívási akció esetén támogatást nyújt. Winfried Vahland, a Skoda vezérigazgatója szóba került a szerdán lemondott Martin Winterkorn VW-vezér utódjaként.A Skoda gyártmányok mintegy 6 százalékos részesedéssel bírnak a német piacon.Mint nemrég kiderült, a VW-konszern áthágta az emissziós tesztekre vonatkozó szabályokat: az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt.Mintegy félmillió Seat márkájú autó is érintett lehet a Volkswagen (VW) autógyár károsanyag-kibocsátási botrányában – közölte csütörtöki számában az El País című napilap, hivatkozva a céghez közeli forrásokra. A VW-csoporthoz tartozó Seat a lapnak küldött e-mailben elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak. A motorokat az anyavállalattól kapták, és a barcelonai üzemben kerültek bele az autókba – írja az újság, hozzátéve, hogy a cég nem közölte, pontosan hány járműről van szó.A Seat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a jelenleg árusított modellek közül mindegyik már Euro-6-os motorral van felszerelve, és megfelelnek a jogi és környezetvédelmi normáknak.Martin Winterkorn vezérigazgató lemondása után további vezetőknek kell feladniuk pozíciójukat a VW-csoportnál. A német hírügynökség a konszern köreiből úgy értesült, hogy távozik Wolfgang Hatz, a Porsche kutatási igazgatója és Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztésért felelős igazgatósági tagja. A Spiegel úgy tudja, hogy kész megválni a vállalattól Heinz-Jakob Neusser, a VW fejlesztési részlegének igazgatója és Michael Horn, a Volkswagen USA vezetője.A Franciaországban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon „véletlenszerű teszteléseket” végeznek el, hogy ellenőrizzék, betartják-e a környezetvédelmi előírásokat – jelentette be Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter a Volkswagen autógyár károsanyag-kibocsátási botrányát követően.A francia piacon jelen lévő autógyártók képviselőivel tartott kerekasztal-beszélgetésen a miniszter úgy ítélte meg, hogy „a fogyasztók felé bizonyítékokkal kell szolgálni és teljes átláthatóságra van szükség”.„A krízis kivédésére bizonyítékokkal kell szolgálni a fogyasztóknak. Az autógyártók véletlenszerű tesztelést javasoltak sorshúzás alapján, első lépésként mintegy száz gépkocsin” – közölte a tárcavezető. A vizsgálatokat egy független bizottság fogja elvégezni.„Ez a bizottság nagyon gyorsan fel fog állni, tagjai a tesztelő laboratóriumok képviselői, kutatók és fogyasztóvédelmi egyesületek lesznek” – tette hozzá a miniszter.Az Európai Bizottság arra kérte a tagállami hatóságokat, hogy vizsgálják ki, hogyan érinti mindez az unióban forgalomban lévő autókat. A brüsszeli testület azt is kéri a tagországoktól, hogy szigorúan tartassák be az uniós emissziós normákat.„Üzenetünk világos: zéró tolerancia a csalás ellen, és az uniós szabályoknak való szigorú megfelelés. Teljes nyilvánosságra és mélyreható károsanyag-kibocsátási vizsgálatokra van szükség” – idézi a bizottság közleménye Elzbieta Bienkowska belső piaci biztost.A testület azt kéri a tagállamoktól, hogy a vizsgálatok eredményét osszák meg Brüsszellel annak érdekében, hogy átfogó képet lehessen kapni arról, hány autót szereltek fel az unióban olyan szerkezettel, amely kicselezi a laboratóriumi méréseket. A közleményből az is kiderül, hogy az ilyen berendezéseket az uniós jog kimondottan tiltja.Akár hatvanmillió eurót is kaphat Martin Winterkorn, a Volkswagen volt vezérigazgatója, aki szerdán mondott le tisztségéről. Az összeg azonban csak elméletileg lehetséges, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős.A dízel egészségügyi kockázatainak felmérésére kérte fel a Legfelsőbb Egészségügyi Intézetet (ISS) az olasz egészségügyi minisztérium csütörtökön – jelentette az AGI olasz hírügynökség.Beatrice Lorenzin miniszter amiatt aggódik, hogy a szűrők miatt a káros részecskék észrevétlenek maradhatnak az ellenőrzés során, és tovább szennyezik a környezetet.A 2014. évi beszámoló szerint Winterkornt 28,5 millió euró illeti meg nyugdíjba vonulásának esetére, ezt az összeget biztosan megkapja a 68 éves üzletember. Ehhez járul még végkielégítés gyanánt maximum két évi fizetés, ha vezérigazgatói székéből szerződésének lejárta előtt távozik. Márpedig megbízatása érvényben volt, annak meghosszabbításáról – ha nem pattant volna ki a botrány – pénteken döntött volna a vállalat felügyelőbizottsága.Elsősorban azok a biztosítók aggódhatnak, amelyek a vállalatok igazgatósági és felügyelő bizottsági tagjai ellen benyújtott kártérítési igények esetére kötnek úgynevezett Directors & Officers (D&O) vezetői felelősségbiztosítást.Ez a biztosítás a bíróság által megállapított kártérítés összegét, továbbá a per- és ügyvédi költségeket fedezi egy bizonyos határig. Szakértők szerint egy Volkswagen méretű óriásvállalat esetében ez 500 millió euró körül lehet.Az igazgatóságoknak és felügyelő bizottságoknak olyan szabályszegések esetében lehet benyújtani a számlát, amelyeknek részesei voltak vagy amelyekről tudomásuk volt. Akkor is fizetniük kell azonban, ha elmulasztották megfelelő ellenőrző mechanizmusok működtetését a visszaélések feltárására.A Fitch Ratings után a Standard & Poor’s is nemzetközi hitelminősítő rontást valószínűsítő negatív kilátásra helyezte a Volkswagen „A” minősítésű adósi besorolását.A S&P indoklásában rámutatott, hogy egy vagy több fokozattal is ronthatja a három hónap múlva esedékes felülvizsgálat során a német autóipari vállalat besorolását, mivel jelentős összegű bírságok és költségek várnak a cégre a botrány miatt.Arra figyelmeztetett, hogy az ügy nagyobb problémát okozhat a szektornak, ha más autógyártók is hasonló módszerekhez folyamodtak. A másik következmény az lehet, hogy a dízelmotorokkal szemben szigorúbb követelményeket és előírásokat szabnak meg.Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen német autóipari csoport adósosztályzati kilátását a Moody's Investors Service is.A nemzetközi hitelminősítő döntését azzal a véleményével indokolta, hogy a Volkswagen amerikai részlegénél kirobbant, súlyos pénzbírságokkal és veszteségekkel fenyegető csalási botrányt a cég globális szinten is hosszú időre megszenvedheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.