Tizenegymillió kocsival lehet gond

Egész Európára kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter.

MTI
2015. 09. 22. 16:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egész Európára és nem csak a Volkswagenre kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter.„Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani” – mondta Sapin kedden az Europe 1 rádiónak. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek. A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e.A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. „Diszkrepanciák” lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut – áll a közleményben. Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa.Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban – állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek szóvivője. A teszteljárások „abszurdak”, úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak.„Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon” – mondta Brunner.A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő „Made in Germany” megjelölésre is árnyékot vet.„Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek” – mondta a „Bild”-Zeitungnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy „sürgős kármentésre” van szükség.Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.A hétfői 18 százalék után kedd délig további 17 százalékkal zuhant a VW papírja a frankfurti tőzsdén, és 6 százalékos mínuszba rántotta a Daimler és a BNW részvényeit is.Csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják – közölte kedden online kiadásában a The Wall Street Journal.A bűnügyi eljárást a tárcának a környezetért és a természeti forrásokért felelős osztálya folytatja le. Az ügyben a jövő héten albizottsági meghallgatások kezdődnek az amerikai képviselőházban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.