Nem segíti elő az ágazat fehéredését a Magyar Közlönyben megjelent rendelet, ez ugyanis versenyhátrányt jelent azok számára, akik fuvarszervezőkhöz tartoznak – mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke arról, hogy pénteken kiderült: bizonyos sofőröknél mégiscsak lesz online kassza.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy hete még arról beszélt, hogy nem vezetik be az új rendszert a taxiknál, mert a fuvarszervezőkön keresztül minden autó óráját látja majd az adóhatóság. Ehhez képest pénteken a Magyar Közlönyben arról jelent meg rendelet, hogy a fuvarszervezőkhöz tartozó kocsiknál mégis előírják a kötelezettséget a jövő év első napjától.
Szeptember 30-tól egyébként kizárólag a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rendszeréhez kapcsolódó online pénztárgéppel tehetnek eleget nyugtaadási kötelezettségüknek a gyógyszertárak, a gépjármű-javítási, a gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi, a motorkerékpáralkatrész-kereskedelmet és -javítást végzők, valamint a plasztikai sebészek. Így járnak a diszkók, a ruházati tisztítók és azok is, akik fizikai közérzetet javító és testedzési szolgáltatásokat vagy utazási szolgáltatásokat nyújtanak.
Metál Zoltán számításai szerint a mintegy tízezer magyarországi taxisnak csak 30-35 százaléka tartozik fuvarszervezőhöz, a többiek nem kapcsolódnak semmilyen módon diszpécserközpontokhoz.
A szövetség elnöke szerint az egész helyzet érthetetlen, és nem innen kellene megközelíteni. – A tavalyi év elején kezdtünk el tárgyalni a Nemzetgazdasági Minisztériummal arról, hogy változtatni kellene többek között az áfatörvényen. Azt ugyanis úgy alakították ki, hogy a személyautókat luxuscikknek tekintette a rendeletalkotó, noha a taxisoknak ez az egyetlen munkaeszközük, ami után minden költség áfája visszajárna, de jelenleg ez nincs így. A taxisok tehát nettó áfabefizetők, és szinte semmilyen címen nem kaphatnak vissza az államtól semmit, amit meglehetősen diszkriminatívnak találunk más vállalkozásokhoz képest. A tárca még nem közölte, hogy milyen módon szeretne változtatni a szabályozáson, ez egyébként legkorábban jövő tavasszal lehetne esedékes. Ezért nem értjük, miért kerültek szóba az online pénztárgépek már januártól, hiszen az áfatörvény remélt módosítása előtt szerintünk nincs értelme a kasszák bevezetésének – mondta Metál Zoltán.
Hozzátette, nem érti azt sem, hogy Varga Mihály a múlt héten miért beszélt arról, hogy nem lesz pénztárgép, ha a Magyar Közlönyben egészen más jelent meg. Szerinte a tárcavezető arra gondolhatott, hogy van olyan cég, amelynek rendszere lehetővé teszi a taxiórák összeköttetését a NAV-val. Ez azonban a gyakorlatban egyedi eset, a társaságok zöme erre nem áll készen. Szerinte a pénztárgépek bekötésének anyagi vonzatával is komoly probléma lehet, állami támogatás nélkül nehezen megoldható. A kormányzati, önkormányzati rendeletek, az új törvények teljesítése már így is komoly anyagi kiadást jelentenek a taxisoknak. Mint mondta, 2017 végéig összesen hatezer autót kell majd lecserélni Magyarországon ezek miatt, ezt tetézi majd az online pénztárgép bevezetése.