Taxisok: Korai az új kassza

Új áfatörvénynek kellene megelőznie az online pénztárgépek bevezetését.

Horváth Attila
2016. 03. 30. 15:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem segíti elő az ágazat fehéredését a Magyar Közlönyben megjelent rendelet, ez ugyanis versenyhátrányt jelent azok számára, akik fuvarszervezőkhöz tartoznak – mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke arról, hogy pénteken kiderült: bizonyos sofőröknél mégiscsak lesz online kassza.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy hete még arról beszélt, hogy nem vezetik be az új rendszert a taxiknál, mert a fuvarszervezőkön keresztül minden autó óráját látja majd az adóhatóság. Ehhez képest pénteken a Magyar Közlönyben arról jelent meg rendelet, hogy a fuvarszervezőkhöz tartozó kocsiknál mégis előírják a kötelezettséget a jövő év első napjától.

Szeptember 30-tól egyébként kizárólag a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) rendszeréhez kapcsolódó online pénztárgéppel tehetnek eleget nyugtaadási kötelezettségüknek a gyógyszertárak, a gépjármű-javítási, a gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi, a motorkerékpáralkatrész-kereskedelmet és -javítást végzők, valamint a plasztikai sebészek. Így járnak a diszkók, a ruházati tisztítók és azok is, akik fizikai közérzetet javító és testedzési szolgáltatásokat vagy utazási szolgáltatásokat nyújtanak.

Metál Zoltán számításai szerint a mintegy tízezer magyarországi taxisnak csak 30-35 százaléka tartozik fuvarszervezőhöz, a többiek nem kapcsolódnak semmilyen módon diszpécserközpontokhoz.

A szövetség elnöke szerint az egész helyzet érthetetlen, és nem innen kellene megközelíteni. – A tavalyi év elején kezdtünk el tárgyalni a Nemzetgazdasági Minisztériummal arról, hogy változtatni kellene többek között az áfatörvényen. Azt ugyanis úgy alakították ki, hogy a személyautókat luxuscikknek tekintette a rendeletalkotó, noha a taxisoknak ez az egyetlen munkaeszközük, ami után minden költség áfája visszajárna, de jelenleg ez nincs így. A taxisok tehát nettó áfabefizetők, és szinte semmilyen címen nem kaphatnak vissza az államtól semmit, amit meglehetősen diszkriminatívnak találunk más vállalkozásokhoz képest. A tárca még nem közölte, hogy milyen módon szeretne változtatni a szabályozáson, ez egyébként legkorábban jövő tavasszal lehetne esedékes. Ezért nem értjük, miért kerültek szóba az online pénztárgépek már januártól, hiszen az áfatörvény remélt módosítása előtt szerintünk nincs értelme a kasszák bevezetésének – mondta Metál Zoltán.

Hozzátette, nem érti azt sem, hogy Varga Mihály a múlt héten miért beszélt arról, hogy nem lesz pénztárgép, ha a Magyar Közlönyben egészen más jelent meg. Szerinte a tárcavezető arra gondolhatott, hogy van olyan cég, amelynek rendszere lehetővé teszi a taxiórák összeköttetését a NAV-val. Ez azonban a gyakorlatban egyedi eset, a társaságok zöme erre nem áll készen. Szerinte a pénztárgépek bekötésének anyagi vonzatával is komoly probléma lehet, állami támogatás nélkül nehezen megoldható. A kormányzati, önkormányzati rendeletek, az új törvények teljesítése már így is komoly anyagi kiadást jelentenek a taxisoknak. Mint mondta, 2017 végéig összesen hatezer autót kell majd lecserélni Magyarországon ezek miatt, ezt tetézi majd az online pénztárgép bevezetése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.