Amint arról beszámoltunk, a MÁV és a MÁV-Start milliárdos összeggel tartozhat azon készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott dolgozóinak, akik szombaton és vasárnap is be voltak osztva. A Munka törvénykönyve (Mt.) 2012-es reformját követően ugyanis bekerült az alábbi passzus a szövegbe: „101. § (3) Ha a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére vasárnapra rendes munkaidőt osztottak be, számára a közvetlenül megelőző szombatra rendes munkaidő nem osztható be.”
A dolgozók szerint szombatonként rendkívüli munkát végeztek, így túlórapénz jár nekik. Egy bírósági ítélet pedig kimondta: „a munkavállalót megilleti az, amit követelt a MÁV-tól, ebben az esetben 162 ezer forint plusz a kamatai illeti meg a munkavállalót” – jelentette ki az MNO-nak hétfőn a VDSzSz Szolidaritás elnöke, Halasi Zoltán. A VDSzSz Szolidaritás, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSzSz) is jelezte: segítenek munkavállalóiknak, főleg, ha perre mennek.
A MÁV és a MÁV-Start szeretné elkerülni a pereket, ezért az egyéni megállapodás lehetőségét ajánlotta fel a készenléti munkakörben foglalkoztatott dolgozóinak. Legutóbbi cikkünkben nem tudtuk megszólaltatni a vasút képviselőit, ám mostanra megérkezett a válaszuk. Állításuk szerint foglalkoztatnak hétvégén készenléti jellegű munkakörben dolgozókat, méghozzá „hosszú ideje töretlen foglalkoztatási gyakorlat alapján.” Hozzátették: „Egyes munkarendeknek kifejezett jellemzője, hogy a szolgálat szombaton kezdődik és másnap ér véget.” A MÁV szerint a szakszervezetekkel egyeztetve alakították ki ezt a munkarendet, hogy megmaradjanak a 12 órás készenlétek, így havonta kevesebb szolgálat jusson a dolgozóra.
Arra a kérdésünkre, hogy hány dolgozó érintett, a VDSzSz Szolidaritáshoz hasonlóan a vasút is tízezres számot közölt. „Azon munkavállalók, akik nem élnek a munkáltatók által felkínált megállapodás lehetőségével, munkaügyi perben jogosultak azt érvényesíteni” – írták. Azzal kapcsolatban, hogy mekkora lehet a túlórapénz összege, nem tudtak nyilatkozni. „Csak az esetleges perekben lefolytatott bizonyítási eljárások eredményeképpen lehet meghatározni, amennyiben más bíróságok is a Szegedi Törvényszék határozatához hasonló döntést hoznának” – írta a MÁV. A VDSzSz Szolidaritás elnöke, Halasi Zoltán az MNO-nak hétfőn azt mondta: „a két cégnél milliárdos nagyságrendű kifizetés szükséges.”