Túlórapénzek: perekre készül a MÁV

A dolgozók régóta foglalkoztattak úgy embereket, ahogy nem szabadott volna.

Földi Bence
2016. 03. 23. 12:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amint arról beszámoltunk, a MÁV és a MÁV-Start milliárdos összeggel tartozhat azon készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott dolgozóinak, akik szombaton és vasárnap is be voltak osztva. A Munka törvénykönyve (Mt.) 2012-es reformját követően ugyanis bekerült az alábbi passzus a szövegbe: „101. § (3) Ha a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére vasárnapra rendes munkaidőt osztottak be, számára a közvetlenül megelőző szombatra rendes munkaidő nem osztható be.”

A dolgozók szerint szombatonként rendkívüli munkát végeztek, így túlórapénz jár nekik. Egy bírósági ítélet pedig kimondta: „a munkavállalót megilleti az, amit követelt a MÁV-tól, ebben az esetben 162 ezer forint plusz a kamatai illeti meg a munkavállalót” – jelentette ki az MNO-nak hétfőn a VDSzSz Szolidaritás elnöke, Halasi Zoltán. A VDSzSz Szolidaritás, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSzSz) is jelezte: segítenek munkavállalóiknak, főleg, ha perre mennek.

A MÁV és a MÁV-Start szeretné elkerülni a pereket, ezért az egyéni megállapodás lehetőségét ajánlotta fel a készenléti munkakörben foglalkoztatott dolgozóinak. Legutóbbi cikkünkben nem tudtuk megszólaltatni a vasút képviselőit, ám mostanra megérkezett a válaszuk. Állításuk szerint foglalkoztatnak hétvégén készenléti jellegű munkakörben dolgozókat, méghozzá „hosszú ideje töretlen foglalkoztatási gyakorlat alapján.” Hozzátették: „Egyes munkarendeknek kifejezett jellemzője, hogy a szolgálat szombaton kezdődik és másnap ér véget.” A MÁV szerint a szakszervezetekkel egyeztetve alakították ki ezt a munkarendet, hogy megmaradjanak a 12 órás készenlétek, így havonta kevesebb szolgálat jusson a dolgozóra.

Arra a kérdésünkre, hogy hány dolgozó érintett, a VDSzSz Szolidaritáshoz hasonlóan a vasút is tízezres számot közölt. „Azon munkavállalók, akik nem élnek a munkáltatók által felkínált megállapodás lehetőségével, munkaügyi perben jogosultak azt érvényesíteni” – írták. Azzal kapcsolatban, hogy mekkora lehet a túlórapénz összege, nem tudtak nyilatkozni. „Csak az esetleges perekben lefolytatott bizonyítási eljárások eredményeképpen lehet meghatározni, amennyiben más bíróságok is a Szegedi Törvényszék határozatához hasonló döntést hoznának” – írta a MÁV. A VDSzSz Szolidaritás elnöke, Halasi Zoltán az MNO-nak hétfőn azt mondta: „a két cégnél milliárdos nagyságrendű kifizetés szükséges.”

A MÁV „jogkövető munkáltatóként tiszteletben tartja a bíróság” döntését, így mindenkivel meg kívánnak egyezni. A vasúttársaság azt vállalja, hogy átalányjelleggel, visszamenőlegesen fizeti meg „a – jóhiszemű foglalkoztatási gyakorlat ellenére a bírósági ítéletben foglaltak alapján elmaradtként értelmezhető – juttatást.” Szerintük ez azért jó megoldás, mert egyszerűbb és gyorsabb, mint egy munkaügyi per. Emellett vállalják, hogy a „súlyosan hátrányos helyzetet” teremtő ítélet miatt fenntartják a kedvező foglalkoztatási feltételeket. Emellett tárgyalásokat kezdtek a szakszervezetekkel a foglalkoztatási szabályok módosításáról, hogy biztosíthassák a társaság gazdasági stabilitását.

A tárgyalások legutolsó alkalma a Vállalati Érdekegyeztető Tanács március 22-i, keddi ülésén volt. Itt a MÁV és a MÁV-Start azt szerette volna elérni, hogy módosítsák a Kollektív Szerződést oly módon, hogy a szombati nap ne minősüljön rendkívüli munkavégzésnek, ha a dolgozót vasárnapra rendes munkaidőben osztották be.

Az ülés a VDSzSz Szolidaritás – amely pertársaságot is létrehoz munkásai védelmében – honlapja szerint „viharos körülmények között zajlott.” Beszámolójuk szerint „nem sikerült ötről-hatra jutni a munkáltatóval”, a MÁV nem vonja vissza az egyéni megállapodásokat. Ezt írták: „Kértük, hogy a munkáltató hagyjon fel az egyre intenzívebb agitálásokkal. Úgy hírlik, hogy pár munkáltatói jogkörgyakorló már a vonatokra is felszáll, és az utazókat próbálja győzködni a megállapodás aláírása érdekében. Tudomásunk szerint tagjaink nem kívánják a számukra kedvezőtlen feltételeket tartalmazó megállapodást aláírni, ehelyett a VDSzSz Szolidaritás által nyújtott lehetőséget választják: meghatalmazást adnak szakszervezetünk részére az ügyben való képviseletre.”

Az MTSzSz közleményt adott ki a Facebookon a VÉT-ülést követően. Ebben azt írták, a MÁV által felvetett Kollektív Szerződés módosítása „elfogadhatatlan.” Felhívták tagjaik figyelmét, hogy felkarolják azok ügyét, akik nem fogadták el az egyéni megállapodást. „Természetesen azzal is tisztában kell lennie mindenkinek, hogy a jogerős bírósági döntésig hosszabb idő is eltelhet (akár 1 év is) illetve az egyes bíróságok dönthetnek másként is, mint most a szegedi” – írták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.