Kigolyózták a magyar buszokat

A közbeszerzési feltételeket úgy határozták meg, hogy a hazai gyártóknak esélyük se legyen az indulásra.

Magyar Nemzet
2016. 04. 28. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy írt ki összesen 152 új autóbusz beszerzésére vonatkozó közbeszerzési pályázatot a Volánbusz, hogy hazai gyártó ne tudjon rajta indulni – hívta fel a figyelmet a Totalcar. Az autós portál a közlekedési társaság honlapjáról letölthető dokumentumok alapján tegnap arról számolt be, hogy száz jármű a Volánbusz Zrt., 39 az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt., 13 pedig Közép-kelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. állományát gyarapítja majd. A kiírásokban nem szerepel beszerzési összeg, a pályázók által ajánlott ár azonban a fő értékelési szempontok között van. Ilyen kategóriájú buszok darabja újonnan 60-80 millió forintba kerül, a vásárlás értéke ez alapján körülbelül 1,8 és 2,4 milliárd forint közé tehető.

Két pályázatnál a helyközi kialakítású buszok hosszúságát 12 500 és 13 500 milliméter között határozták meg, magyarországi gyártók kínálatában azonban nincs ilyen jármű. A harmadik tendernél a Volánbusz saját távolsági buszainál a minimális hossz 12 000 milliméter. Ez mindössze egyetlen centiméterrel több, mint amilyen hosszú az egyetlen hazai távolsági típus, a győri Kravtex által gyártott Credo Optinell. A másik cégnek, a MABI-Busnak jelenleg egyáltalán nincs Euro 6-os helyközi vagy távolsági típusa, így ők is kiestek az esélyesek közül. Igaz, a MABI-nál nemrég megkezdték az új helyközi típuscsalád tervezését, amelynek prototípusát leghamarabb 2017 első felében mutathatják be.

Mindez azt jelenti, hogy a 152 darab autóbuszról szóló tendereken gyakorlatilag csak a nyugati gyártók tudnak indulni. Legnagyobb esélyes a Mercedes és a MAN, de beleszólhat még a végeredménybe a Scania és a Volvo is.

Mint a cikk emlékeztet rá, a Kravtex néhány éve, kényszerűségből újra a gyárudvarra kezdett termelni elnyert tenderek nélkül. Mindezt azért, mert a társaság egyetlen embert sem akar elbocsátani, ugyanis a régióban óriási szakemberhiány van. Ugyanakkor azt is szem előtt kellett tartaniuk, hogy az olyan különleges szerszámoknak és berendezéseknek, amelyek csak a buszgyártáshoz használhatók, nem tesz jót, ha néhány évig nem használják őket. A Kravtex udvarán 2014-re összegyűlt több mint kétszáz autóbusz, ezek nagy része még abban az évben gazdára talált Pécsen és néhány Volán társaságnál. Most viszont úgy néz ki, kevés az esély arra, hogy a Credo értékesíthesse a területén álldogáló buszokat, pedig egy új, modern gyártócsarnokot is átadnak hamarosan Mosonmagyaróváron.

Az írás felidézi Tari Istvánnak, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. képviselőjének egy szakági rendezvényen tett kijelentését, amely szerint a Volánok utódszervezetei 2010. január elsejétől 599 darab új és 432 darab használt buszt szerezhettek be. A használt járművek átlagéletkora a leszállításukkor 5,56 év volt. Ezek az ideális selejtezési kort – nyolc-tíz évet – figyelembe véve tehát négy-öt évig lehetnek használatban.

A Volán társaságok gépparkjának átlagosan 14 éves korán nem sokat fiatalít az a beszerzés sem, amelyről nemrég lapunk is beszámolt: a Közbeszerzési Értesítőben ismertetett végzés szerint bő másfél milliárd forintért összesen 22 járművet lízingel a társaság. Ez sem hozza tehát helyzetbe a hazai gyártókat, használt járműveket ugyanis értelemszerűen importból lehet beszerezni. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke az ügylettel kapcsolatban kifejtette: a magyar cégek évente mindössze 150-160 buszra kapnak megrendelést, a kapacitás ezért kényszerből nagyon alacsony. Ilyen körülmények között pedig nincs esély arra, hogy nagyobb külföldi tendereken sikerrel szerepeljenek. – Ehhez az kellene, hogy állami ösztönzők révén évi több száz buszra legyen ütemezett és növekvő megrendelés – hangsúlyozta a szervezet elnöke.

Az említetteknél is jelentősebb, a hazai buszközlekedés jövőjét nagyban meghatározó Volán-tendert egyébiránt a napokban írják ki. Azért van rá szükség, mert év végén lejárnak a közszolgáltatási szerződések, így nyílt pályázat útján kell kiválasztani azokat a szolgáltatókat, amelyek ellátják a feladatot. A fejlesztési tárca korábbi tájékoztatásai alapján a cél egyebek között az, hogy a buszok átlagkora 14-ről 10 évre csökkenjen, ami az összesen 5400-as járműszámot tekintve kemény feladatnak ígérkezik. Az is kiderült, hogy a költségvetést kímélő megoldás körvonalazódik, ám ez azt is jelenti, hogy a hazai buszgyártásnak ismét nem osztanak lapot. A tenderen ugyanis csak a pályázók buszparkjának átlagéletkorára vonatkozóan lesznek előírások, arra semmi nem utal, hogy a járművek üzemeltetése is az elvárások között szerepelne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.