Úgy írt ki összesen 152 új autóbusz beszerzésére vonatkozó közbeszerzési pályázatot a Volánbusz, hogy hazai gyártó ne tudjon rajta indulni – hívta fel a figyelmet a Totalcar. Az autós portál a közlekedési társaság honlapjáról letölthető dokumentumok alapján tegnap arról számolt be, hogy száz jármű a Volánbusz Zrt., 39 az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt., 13 pedig Közép-kelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. állományát gyarapítja majd. A kiírásokban nem szerepel beszerzési összeg, a pályázók által ajánlott ár azonban a fő értékelési szempontok között van. Ilyen kategóriájú buszok darabja újonnan 60-80 millió forintba kerül, a vásárlás értéke ez alapján körülbelül 1,8 és 2,4 milliárd forint közé tehető.
Két pályázatnál a helyközi kialakítású buszok hosszúságát 12 500 és 13 500 milliméter között határozták meg, magyarországi gyártók kínálatában azonban nincs ilyen jármű. A harmadik tendernél a Volánbusz saját távolsági buszainál a minimális hossz 12 000 milliméter. Ez mindössze egyetlen centiméterrel több, mint amilyen hosszú az egyetlen hazai távolsági típus, a győri Kravtex által gyártott Credo Optinell. A másik cégnek, a MABI-Busnak jelenleg egyáltalán nincs Euro 6-os helyközi vagy távolsági típusa, így ők is kiestek az esélyesek közül. Igaz, a MABI-nál nemrég megkezdték az új helyközi típuscsalád tervezését, amelynek prototípusát leghamarabb 2017 első felében mutathatják be.
Mindez azt jelenti, hogy a 152 darab autóbuszról szóló tendereken gyakorlatilag csak a nyugati gyártók tudnak indulni. Legnagyobb esélyes a Mercedes és a MAN, de beleszólhat még a végeredménybe a Scania és a Volvo is.
Mint a cikk emlékeztet rá, a Kravtex néhány éve, kényszerűségből újra a gyárudvarra kezdett termelni elnyert tenderek nélkül. Mindezt azért, mert a társaság egyetlen embert sem akar elbocsátani, ugyanis a régióban óriási szakemberhiány van. Ugyanakkor azt is szem előtt kellett tartaniuk, hogy az olyan különleges szerszámoknak és berendezéseknek, amelyek csak a buszgyártáshoz használhatók, nem tesz jót, ha néhány évig nem használják őket. A Kravtex udvarán 2014-re összegyűlt több mint kétszáz autóbusz, ezek nagy része még abban az évben gazdára talált Pécsen és néhány Volán társaságnál. Most viszont úgy néz ki, kevés az esély arra, hogy a Credo értékesíthesse a területén álldogáló buszokat, pedig egy új, modern gyártócsarnokot is átadnak hamarosan Mosonmagyaróváron.