Küszöbön a Volán-tender

Nyugatról behozott, használt buszokkal fejleszthetik a hazai járműparkot.

Bodacz Péter
2016. 04. 06. 5:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábbi sajtóértesülések szerint április másodikán kellett volna megjelennie, ám csak a hónap második felében hirdeti ki a kabinet az autóbuszos helyközi személyszállítási tendert. 2016. december 31. után már nem hosszabbíthatók meg a Volán-társaságok jogutódjaként létrejött közlekedési központokkal megkötött közszolgáltatási szerződések. A jövő év első napjától ténykedő új szolgáltatókat pályázati úton kell kiválasztani. A területért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) lapunk érdeklődésére arról számoltak be, hogy áprilisban megjelenik a pályázati kiírás, amelyről azonban még nem született döntés. Mint megtudtuk, a soron következő kormányülések valamelyikén a napirendi pontok között szerepel a tendereztetés, amelynek végső formáját ekkor fogadhatja el a kabinet.

Az NFM korábbi tájékoztatásai alapján a cél egyebek között az, hogy a helyközi közszolgáltatásban üzemelő buszok átlagkora 14-ről 10 évre mérséklődjön, ami az összesen 5400-as járműszámot tekintve kemény feladatnak ígérkezik. Az is kiderült, hogy a költségvetést kímélő megoldás körvonalazódik, ám ez azt is jelenti, hogy a hazai buszgyártásnak ismét nem osztanak lapot. A tenderen ugyanis csak a pályázók buszparkjának átlagéletkorára vonatkozóan lesznek előírások, arra egyelőre semmi nem utal, hogy az új járművek üzemeltetése is az elvárások között szerepelne. Márpedig így arra lehet számítani, hogy használt, de a követelményeknek még megfelelő buszok importja lendülhet fel, különböző ágazati szereplők legalábbis ezzel számolnak.

Az eddig napvilágot látott elképzelések kapcsán nem túl derűlátó a Magyar Buszgyártók Egyesülete sem. Vincze-Pap Sándor lapunknak korábban kifejtette: a hazai buszgyártó cégek gond nélkül elő tudnának állítani évi akár 500-600 buszt is, ám sajnálatos módon nem várható központi buszbeszerzés. Ehelyett a cégek használt, 6-8 éves buszokat szereznek majd be külföldről, így tartható a flotta tíz év körüli átlagos kora. A szervezet elnöke szerint ez a megoldás a költségvetés pillanatnyi szempontjait veszi alapul, nem pedig a nemzetgazdaság hosszú távú növekedését, hiszen a tervezett lépés most nem kerül egy fillérjébe sem az államnak. Ugyanakkor a hazai buszgyártás helyzetbe hozása – több száz járműre vonatkozó megrendeléssel – igen nagy kiadást jelentene. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületénél ugyanakkor optimisták, várakozásaik szerint a 2015-ben behozott 546 buszhoz képest idén 10 százalékos növekedés várható, épp a küszöbön- álló tendernek köszönhetően.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.