Küszöbön a Volán-tender

Nyugatról behozott, használt buszokkal fejleszthetik a hazai járműparkot.

Bodacz Péter
2016. 04. 06. 5:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábbi sajtóértesülések szerint április másodikán kellett volna megjelennie, ám csak a hónap második felében hirdeti ki a kabinet az autóbuszos helyközi személyszállítási tendert. 2016. december 31. után már nem hosszabbíthatók meg a Volán-társaságok jogutódjaként létrejött közlekedési központokkal megkötött közszolgáltatási szerződések. A jövő év első napjától ténykedő új szolgáltatókat pályázati úton kell kiválasztani. A területért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) lapunk érdeklődésére arról számoltak be, hogy áprilisban megjelenik a pályázati kiírás, amelyről azonban még nem született döntés. Mint megtudtuk, a soron következő kormányülések valamelyikén a napirendi pontok között szerepel a tendereztetés, amelynek végső formáját ekkor fogadhatja el a kabinet.

Az NFM korábbi tájékoztatásai alapján a cél egyebek között az, hogy a helyközi közszolgáltatásban üzemelő buszok átlagkora 14-ről 10 évre mérséklődjön, ami az összesen 5400-as járműszámot tekintve kemény feladatnak ígérkezik. Az is kiderült, hogy a költségvetést kímélő megoldás körvonalazódik, ám ez azt is jelenti, hogy a hazai buszgyártásnak ismét nem osztanak lapot. A tenderen ugyanis csak a pályázók buszparkjának átlagéletkorára vonatkozóan lesznek előírások, arra egyelőre semmi nem utal, hogy az új járművek üzemeltetése is az elvárások között szerepelne. Márpedig így arra lehet számítani, hogy használt, de a követelményeknek még megfelelő buszok importja lendülhet fel, különböző ágazati szereplők legalábbis ezzel számolnak.

Az eddig napvilágot látott elképzelések kapcsán nem túl derűlátó a Magyar Buszgyártók Egyesülete sem. Vincze-Pap Sándor lapunknak korábban kifejtette: a hazai buszgyártó cégek gond nélkül elő tudnának állítani évi akár 500-600 buszt is, ám sajnálatos módon nem várható központi buszbeszerzés. Ehelyett a cégek használt, 6-8 éves buszokat szereznek majd be külföldről, így tartható a flotta tíz év körüli átlagos kora. A szervezet elnöke szerint ez a megoldás a költségvetés pillanatnyi szempontjait veszi alapul, nem pedig a nemzetgazdaság hosszú távú növekedését, hiszen a tervezett lépés most nem kerül egy fillérjébe sem az államnak. Ugyanakkor a hazai buszgyártás helyzetbe hozása – több száz járműre vonatkozó megrendeléssel – igen nagy kiadást jelentene. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületénél ugyanakkor optimisták, várakozásaik szerint a 2015-ben behozott 546 buszhoz képest idén 10 százalékos növekedés várható, épp a küszöbön- álló tendernek köszönhetően.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.