A sörfogyasztást leginkább az átlaghőmérséklet befolyásolja, a hűvös, változékony nyár értelemszerűen nem kedvezett az értékesítésnek – mondta a Magyar Nemzetnek a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) igazgatója. Schillinger Attila felidézte: előzetesen arra számítottak, hogy az idei nyár sporteseményei miatt 150 ezer hektoliterrel, azaz 30 millió korsóval több sör fogy majd, mint egy átlagos évben. Ez a pluszmennyiség a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia idejére várt 2,5–3 százalékos növekedésből adódott volna, a kedvezőtlen időjárás miatt azonban már az is jó eredmény, ha a tavalyi szintet hozzák. Az MSSZ első embere szerint hiába befolyásolták kedvezően a fogyasztást a sportesemények és a zenei fesztiválok, ha nincs huzamosabban napos, száraz idő, nem érzékelhető jelentős bővülés.
Tavaly például a kánikula idején négy százalékkal több sör fogyott. Az idei nyárról pontos képet a harmadik negyedéves adatok összesítése után tud majd adni a sörszövetség, várhatóan október elején. Schillinger Attila arról is beszélt lapunknak, hogy a kisüzemi főzdék és a nagy sörgyártók egyre több lager típusú (alsó erjesztésű) sört állítanak elő. Ez nem véletlen, az utóbbi időben nőtt iránta a kereslet. Az idei forgalmi adatokra várva fontos tudni, hogy tavaly 6,5 millió hektoliter sört értékesítettek a legnagyobb magyarországi gyártók, a söripar adó- és járulékbefizetése pedig már a 71 milliárd forintot is elérte. Előbbi négy-, utóbbi hétszázalékos növekedés volt az előző évhez képest. Egyre meghatározóbbnak bizonyultak a minőségi szempontok is, a szuper prémium 12, a prémium szegmens eladása 10 százalékkal ugrott meg.
A labdarúgó-Eb jó hatással volt az idei sörfogyasztásra a Tesco szerint is. A hipermarket sajtóosztálya arról tájékoztatott, hogy a sör forgalmát tekintve közel 10 százalékos, míg mennyiségben több mint hétszázalékos növekedést tapasztaltak a futballtorna ideje alatt az előző év azonos időszakához képest. Ez több mint egymillió darab eladott palack sört jelent. A kedvező eladási adatok a jó időjárásnak, a magyar csapat sikeres szereplésének és az ideális közvetítési időpontoknak is köszönhető az áruházlánc szerint. Az olimpia idején ugyanakkor nem tapasztaltak kiemelkedő keresletet a sörök iránt, de ez összefüggésbe hozható a lehűléssel, illetve az éjjeli-hajnali adásmenettel. Emellett a Tesco kiemelte: a szállítópartnerek is az Eb-re helyezték a nagyobb hangsúlyt, így a vásárlókat megszólító kampányokat, nyereményjátékokat is ekkorra időzítették. A teljes nyári időszakot tekintve közel azonos eredménnyel zárt a hipermarket, mint az előző évben.
Megkeresésünkre az Auchan kommunikációs vezetője közölte: üzleteikben mintegy 300-féle sörből lehet válogatni. Samu Zsófia elmondta, a tavaszi, kora nyári hónapokban megnövekedett a kereslet a cseh sörök iránt, így az Európa-bajnokság idejére bővítették a cseh választékot. Hangsúlyozta, hogy az Eb és a hőségriadó egyaránt hatással volt a sörértékesítésre, s ennek köszönhetően a forgalom közel harmadával volt magasabb, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az olimpia kapcsán az Auchan sem realizált bevételnövekedést a sörök terén, amit a hűvös, csapadékos időjárással és a közvetítések időpontjával magyaráz. Az üzletlánc tapasztalata szerint augusztusban a sörfogyasztás eddig kismértékben, de elmarad a tavalyi évitől.