Lanyhult a sörfogyasztás

A hűvös, csapadékos nyári időjárás nem kedvezett az értékesítésnek.

Gyöngyösi Balázs
2016. 08. 26. 6:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sörfogyasztást leginkább az átlaghőmérséklet befolyásolja, a hűvös, változékony nyár értelemszerűen nem kedvezett az értékesítésnek – mondta a Magyar Nemzetnek a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) igazgatója. Schillinger Attila felidézte: előzetesen arra számítottak, hogy az idei nyár sporteseményei miatt 150 ezer hektoliterrel, azaz 30 millió korsóval több sör fogy majd, mint egy átlagos évben. Ez a pluszmennyiség a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia idejére várt 2,5–3 százalékos növekedésből adódott volna, a kedvezőtlen időjárás miatt azonban már az is jó eredmény, ha a tavalyi szintet hozzák. Az MSSZ első embere szerint hiába befolyásolták kedvezően a fogyasztást a sportesemények és a zenei fesztiválok, ha nincs huzamosabban napos, száraz idő, nem érzékelhető jelentős bővülés.

Tavaly például a kánikula idején négy százalékkal több sör fogyott. Az idei nyárról pontos képet a harmadik negyedéves adatok összesítése után tud majd adni a sörszövetség, várhatóan október elején. Schillinger Attila arról is beszélt lapunknak, hogy a kisüzemi főzdék és a nagy sörgyártók egyre több lager típusú (alsó erjesztésű) sört állítanak elő. Ez nem véletlen, az utóbbi időben nőtt iránta a kereslet. Az idei forgalmi adatokra várva fontos tudni, hogy tavaly 6,5 millió hektoliter sört értékesítettek a legnagyobb magyarországi gyártók, a söripar adó- és járulékbefizetése pedig már a 71 milliárd forintot is elérte. Előbbi négy-, utóbbi hétszázalékos növekedés volt az előző évhez képest. Egyre meghatározóbbnak bizonyultak a minőségi szempontok is, a szuper prémium 12, a prémium szegmens eladása 10 százalékkal ugrott meg.

A labdarúgó-Eb jó hatással volt az idei sörfogyasztásra a Tesco szerint is. A hipermarket sajtóosztálya arról tájékoztatott, hogy a sör forgalmát tekintve közel 10 százalékos, míg mennyiségben több mint hétszázalékos növekedést tapasztaltak a futballtorna ideje alatt az előző év azonos időszakához képest. Ez több mint egymillió darab eladott palack sört jelent. A kedvező eladási adatok a jó időjárásnak, a magyar csapat sikeres szereplésének és az ideális közvetítési időpontoknak is köszönhető az áruházlánc szerint. Az olimpia idején ugyanakkor nem tapasztaltak kiemelkedő keresletet a sörök iránt, de ez összefüggésbe hozható a lehűléssel, illetve az éjjeli-hajnali adásmenettel. Emellett a Tesco kiemelte: a szállítópartnerek is az Eb-re helyezték a nagyobb hangsúlyt, így a vásárlókat megszólító kampányokat, nyereményjátékokat is ekkorra időzítették. A teljes nyári időszakot tekintve közel azonos eredménnyel zárt a hipermarket, mint az előző évben.

Megkeresésünkre az Auchan kommunikációs vezetője közölte: üzleteikben mintegy 300-féle sörből lehet válogatni. Samu Zsófia elmondta, a tavaszi, kora nyári hónapokban megnövekedett a kereslet a cseh sörök iránt, így az Európa-bajnokság idejére bővítették a cseh választékot. Hangsúlyozta, hogy az Eb és a hőségriadó egyaránt hatással volt a sörértékesítésre, s ennek köszönhetően a forgalom közel harmadával volt magasabb, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az olimpia kapcsán az Auchan sem realizált bevételnövekedést a sörök terén, amit a hűvös, csapadékos időjárással és a közvetítések időpontjával magyaráz. Az üzletlánc tapasztalata szerint augusztusban a sörfogyasztás eddig kismértékben, de elmarad a tavalyi évitől.




Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.