Nincs veszélyben a telekocsi

A fejlesztési tárca új csoportja csak az üzleti vállalkozásokat felügyeli majd.

Horváth Attila
2016. 08. 06. 6:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E hét elején közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, hogy olyan csoportot hoz létre, amely célzottan ellenőrzi az engedély és fuvarokmány meglétéhez kötött belföldi vagy nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatásokat. Hozzátették, a közúti árufuvarozási és személyszállítási tevékenységet folytatókat is fokozottan vizsgálják majd. Sok felhasználó gondolta úgy, hogy ezzel az Uber kivonulása után újabb, a megosztás elvén működő szolgáltató helyzetét nehezíti meg a tárca, főleg mert nem egészen világos, hogy az egyre népszerűbbé váló telekocsis alkalmazásokra is vonatkozik-e az új szabály, vagy sem. Csupán annyit közöltek, hogy ha a személyszállítást bármilyen ellenérték fejében nyújtják, az adóköteles, hangsúlyozva, hogy ezenkívül kizárólag szívességi alapon, ingyen szabad autóval személyszállítást folytatni.

Szerettük volna megtudni, az ingyenesség fogalmába belefér-e, hogy vadidegen útitársak elosztják egymás közt az utazás költségeit, de kérdéseinkre nem kaptunk választ. Kapott ugyanakkor az Origo.hu. A portálnak azt a tájékoztatást adták, hogy alapvetően az árufuvarozást és a közúti személyszállítást hivatásszerűen végző taxisok ellenőrzésére hozzák létre az új csoportot, amely mindezek mellett közreműködhet az útdíj megfizetésének ellenőrzésében is. Hozzátették, a tevékenységet hivatásszerűen gyakorló vállalkozók ellenőrzéséről van lényegében szó. A tárca szerint az nem életszerű, hogy személyautókra csapna le a csoport. Közölték, kamionokat, teherautókat, taxikat fognak megállítani, és az ő jogosultságaikat, fizetési kötelezettségeik teljesítését ellenőrzik.

– A kormány 2015-ös rendeletének harmadik paragrafusa szabályozza a telekocsik érintettségét – közölte megkeresésünkre Prácser Attila, az Oszkár.com telekocsioldal társalapítója.

Hozzátette, a rendelet harmadik paragrafusa szerint személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat. Utas kizárólag az e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe. Szerinte tehát a nem üzletszerű telekocsisok, akik bárminemű profitszerzés szándéka nélkül autóik szabad helyeinek jobb kihasználására és költségmegosztásra törekednek, nem esnek a szabályozás hatálya alá. Hozzátette, ezt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is megerősítette tavaly júniusban a taxisrendelet kapcsán, amikor azt mondta, hogy a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra.

– Biztosak vagyunk benne, hogy a környezet és a közlekedési infrastruktúra terhelésének csökkentését is elősegítő, az 1950-es évek óta létező telekocsizás büntethetővé tétele nem lehet szándék. Ezzel sokak munkába járása is veszélybe kerülne, de minden baráti társaság szabálysértést követne el, ha az útiköltséget összedobva utaznának egy autóval közös programra. Az üzletszerű személyszállítók esetében egyetértünk a szabályozás betartásával, ezért a rendszerünkben mi is szűrjük ezeket az autósokat. Nekik üzleti csomagot kell vásárolniuk, elkülönülnek a klasszikus költségmegosztó telekocsisoktól. Ezzel egyidejűleg tájékoztatjuk őket az adózási és egyéb személyszállításiengedély-kötelezettségeikről – mondta az alapító.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.