E hét elején közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, hogy olyan csoportot hoz létre, amely célzottan ellenőrzi az engedély és fuvarokmány meglétéhez kötött belföldi vagy nemzetközi közúti közlekedési szolgáltatásokat. Hozzátették, a közúti árufuvarozási és személyszállítási tevékenységet folytatókat is fokozottan vizsgálják majd. Sok felhasználó gondolta úgy, hogy ezzel az Uber kivonulása után újabb, a megosztás elvén működő szolgáltató helyzetét nehezíti meg a tárca, főleg mert nem egészen világos, hogy az egyre népszerűbbé váló telekocsis alkalmazásokra is vonatkozik-e az új szabály, vagy sem. Csupán annyit közöltek, hogy ha a személyszállítást bármilyen ellenérték fejében nyújtják, az adóköteles, hangsúlyozva, hogy ezenkívül kizárólag szívességi alapon, ingyen szabad autóval személyszállítást folytatni.
Szerettük volna megtudni, az ingyenesség fogalmába belefér-e, hogy vadidegen útitársak elosztják egymás közt az utazás költségeit, de kérdéseinkre nem kaptunk választ. Kapott ugyanakkor az Origo.hu. A portálnak azt a tájékoztatást adták, hogy alapvetően az árufuvarozást és a közúti személyszállítást hivatásszerűen végző taxisok ellenőrzésére hozzák létre az új csoportot, amely mindezek mellett közreműködhet az útdíj megfizetésének ellenőrzésében is. Hozzátették, a tevékenységet hivatásszerűen gyakorló vállalkozók ellenőrzéséről van lényegében szó. A tárca szerint az nem életszerű, hogy személyautókra csapna le a csoport. Közölték, kamionokat, teherautókat, taxikat fognak megállítani, és az ő jogosultságaikat, fizetési kötelezettségeik teljesítését ellenőrzik.
– A kormány 2015-ös rendeletének harmadik paragrafusa szabályozza a telekocsik érintettségét – közölte megkeresésünkre Prácser Attila, az Oszkár.com telekocsioldal társalapítója.
Hozzátette, a rendelet harmadik paragrafusa szerint személygépkocsival üzletszerűen, ellenérték fejében személyt csak személytaxi-szolgáltatást vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozás szállíthat. Utas kizárólag az e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő vállalkozás által nyújtott szolgáltatást vehet igénybe. Szerinte tehát a nem üzletszerű telekocsisok, akik bárminemű profitszerzés szándéka nélkül autóik szabad helyeinek jobb kihasználására és költségmegosztásra törekednek, nem esnek a szabályozás hatálya alá. Hozzátette, ezt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is megerősítette tavaly júniusban a taxisrendelet kapcsán, amikor azt mondta, hogy a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra.