A Procter & Gamble a kormánnyal kötött partnerségi szerződésen kívül egy új, 200 millió dolláros beruházással is ünnepli magyarországi jelenlétének 25. évfordulóját.
Az ünnepélyes eseményen Szijjártó Péter arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt másfél-két esztendőben minden magyar külgazdasági adat rekordot döntött, ez azonban a Procter & Gamble magyarországi teljesítménye nélkül nem történhetett volna meg.
Jelezte azt is, hogy a magyar gazdasági sikerek a külföldi gazdasági szereplők nélkül nem jöhettek volna létre, amiben nagy szerepük van az amerikai vállalatoknak is.
Mára a magyar–amerikai gazdasági együttműködés sikertörténet, és ennek újabb fejezetét írták meg kedden Csömörön – tette hozzá.
A miniszter emlékeztetett rá: ma már az amerikai vállalatok hozzák a második legtöbb befektetést Magyarországra, s a tavalyi év volt az első, hogy Magyarország számára az Európai Unión kívül az Amerikai Egyesült Államok volt az első számú exportpiac. Amerikai vállalatok eddig több mint 9 milliárd dollár értékben fektettek be Magyarországon, s az összesen több mint 1650 amerikai vállalat több mint 100 ezer magyar embernek ad munkát.
A most megkötött együttműködési megállapodás kapcsán felidézte: 1991 óta a P&G közép-európai térképén Magyarország a legjelentősebb szereplő. A miniszter kiemelte, hogy beszállítóinak 80 százaléka magyar vállalat. „Ez világosan mutatja, hogy a nagy külföldi vállalatok Magyarországra településéből a magyar kis- és közepes vállalkozások komoly hasznot tudnak húzni.”
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a stratégiai együttműködési megállapodás kiterjed további beszállítói fejlesztésekre és az oktatási együttműködés növelésére.
A miniszter közölte: a P&G a kormány 70. stratégiai partnere, amely 163 ezer embernek ad munkát Magyarországon, az első aláírás óta 13 600 új munkahelyet hoztak létre, 1600 milliárd forintnyi új beruházásról döntöttek, a magyar beszállítóik arányát 68,5 százalékra növelték. Hozzátette: a stratégiai partnerekkel összefogva a magyar gazdaság fejlődése új dimenzióba lép. „2010-ben azt a célt tűztük ki, hogy mi legyünk Közép-Európa termelési központja, ami sikeres stratégia volt, most pedig úgy módosítjuk célkitűzésünket, hogy mi legyünk az innovációs központ is.”
Rámutatott: a stratégiai partnerekkel összefogva, a szükséges szabályozási változtatásokat meghozva új dimenzióba léptetik Magyarország gazdasági növekedését, a Made in Hungary után az Invented in Hungary időszaka következik.
A miniszter szólt arról is, hogy Magyarország csak akkor tud sikeres és versenyképes lenni a kihívások közepette, ha stratégiáját a józan észre és a racionalitásra alapozza. A magyar gazdaság teljesítményét nagy mértékben meghatározza, hogy tudunk-e exportálni – mondta –, és ide tudjuk-e vonzani a nagy külföldi vállalatok működőtőkéjét. Ezért döntöttek úgy két évvel ezelőtt, hogy a magyar külpolitikát a magyar külgazdaság szolgálatába állítják, ami kifejezetten jó döntésnek minősült. Megjegyezte: a józan észen alapultak a nagy hitelminősítők közelmúltban hozott azon döntései is, amelyek újra felértékelték Magyarországot.
Geraldine Huse, a P&G közép-európai régió vezérigazgatója, a régió igazgatóságának elnöke beszédében egyebek mellett arra hívta fel a figyelmet, hogy a vállalat 1200 embert foglalkoztat Magyarországon, az elmúlt negyedszázad során több mint 300 millió dollárt fektetett be magyarországi piacára, s mára a vállalat két legkorszerűbb gyárát üzemelteti itt. A női higiéniás termékeket gyártó csömöri gyár együtt ünnepli 25 éves évfordulóját a vállalattal, Gyöngyösön pedig 2014 elején kezdte meg működését a babaápolási termékek előállítását biztosító gyáregység. Termékeikkel több mint 50 ország piacát szolgálják ki világszerte.
Az új beruházásokat ismertetve elmondta: a Braun-termékek csomagolását, valamint egyes Oral-B-termékek összeszerelését és csomagolását is a gyöngyösi gyárban végzik a jövőben, továbbá bővítik a gyártási kapacitást Csömörön is. A befektetések meghaladják a 200 millió dollárt, mellyel 250 új munkahelyet hoznak létre, a fejlesztésnek köszönhetően a magyarországi gyárak 90 ország piacát fogják ellátni világszerte.
A vezérigazgató aláhúzta: a Procter & Gamble nagyra értékeli Magyarország befektetési adottságait, a magyar dolgozók tehetségét és az infrastruktúra minőségét.
Az eseményen részt vett mások mellett Colleen Bell, az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövete is.