Szeptembertől a kormány a Brent olajtípus nemzetközi piaci átlagárához kötötten határozza meg az üzemanyag jövedéki terheit. Ha Brent hordónkénti ára ötven dollár alatt van, növekszik a hajtóanyagok adótartama. Emiatt október elejétől a benzin jövedéki adója literenként nettó öt forinttal emelkedik, a gázolajé pedig nettó tízzel.
A következő negyedévben csak akkor csökkenti a kabinet a sarcot, ha az olajár ötven dollár fölé kúszik. Ötven dollár feletti világpiaci árnál az adó mértéke az ólmozatlan benzin esetében ismét literenként 120 forint lesz, ha azonban a világpiaci ár legfeljebb ötven dollár, akkor 125 forint marad. Míg a gázolajnál a magasabb ár mellett 110,35 forint az adó, az alacsonyabbnál 120,35 forint, az ólmozott benzin és a petróleum esetében pedig 124,20, illetve 129,20 forint.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára úgy véli: az év hátralévő részében nem várható, hogy hordónkénti ötven dollárt meghaladó nemzetközi piaci átlagár alakuljon ki. Ami viszont azt vetíti előre, hogy a jövő év első hónapjaiban is marad a magasabb jövedékiadó-szint. A főtitkár szerint a jövedéki adó valamilyen mértékben megjelenik majd a töltőállomások fogyasztói áraiban. Mivel a kereskedők nem lesznek képesek a saját hasznuk terhére ellensúlyozni a közteher növekedését.
A nettó ötforintos jövedékiadó-emelkedés a benzin esetében a valóságban bruttó 6,35 forint, a gázolaj nettó tízforintos adóemelése pedig bruttó 12,70 forint tehernövekedést jelent. A kormány ugyanis az adót is megadóztatja. Vagyis a jövedéki adót megterheli a 27 százalékos általános forgalmi adóval is.