Az előző huszonöt évben óriási növekedést mutatott fel a világ autóipara, és 2016 új rekordot hozhat: először lépheti át a 100 milliós határt a világpiac. Magyarországon az európai 9 százaléknál is gyorsabban, 13,4 százalékkal növekedtek az eladások tavaly, és az idén is hasonló dinamikát várnak a piac szereplői – írja közleményben a RentaSystem Zrt. Úgy véli, a növekedés motorja a céges operatív lízing volt.
2012-ben összesen 107 ezer jármű került a hazai járműparkba, a fele új, a másik fele használt. Az idén már a 200 ezret is elérheti ez az érték, de már csak 38 százalék lesz új, 62 százalék külföldi használt autó lesz. A hazai újautó-piac a Datahouse adatai szerint tavaly 13,4 százalékkal nőtt, de az új autókra kötött finanszírozási szerződések száma (a flották nélkül) 26 százalékkal. Az autófinanszírozások esetében míg 2007-ben a hitelek aránya csaknem 90 százalék volt, addig 2015-ben már csak 10 százalék alatti. A lízingszerződések 74 százalékát azonban cégek kötik, a flottafinanszírozáson belül pedig jellemző az operatív lízing, azaz a tartós bérlet, ennek aránya tavaly már 74 százalék volt – teszik hozzá.
„A tartós bérlet rendkívül kényelmes, nem kell jelentős tőkét lekötni, az autó árán kívül a fenntartási költségek jelentős részét is a bérleti díjba kombinálják, s a hitelnél és a vásárlásnál jóval kedvezőbb konstrukciókat is lehet találni. Ehhez persze kellett a szabályozói környezet átalakítása, az áfa-visszaigénylés lehetőségének a megteremtése” – véli Székely Balázs, a RentaSystem ügyvezető igazgatója.