Mi lesz a brexit után az autóiparral?

A bizonytalanság a beruházások leállásához, sőt egyes vállalatok kivonulásához vezethet.

MTI
2016. 11. 23. 11:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Matthias Wissmann a BBC televíziónak nyilatkozva szerdán kijelentette: a Nagy-Britanniában jelen lévő német autóipari érdekeltségek „egyértelmű és viszonylag gyors” választ várnak arra, hogy terhelik-e majd vámjellegű és egyéb kereskedelmi akadályok az EU-piacra irányuló brit exportot, miután Nagy-Britannia távozott az unióból.

Wissmann hozzátette: szeretné, ha London a következő tizenkét hónapban úgy döntene, hogy a kilépés után is tagja marad az egységes EU-piacnak, mivel bármiféle egyéb megoldás évekig elhúzódó tárgyalási folyamatot igényelne.

Wissmann szerint e hosszasan elhúzódó bizonytalanság útját állná a német autóipar jövőbeni nagy-britanniai beruházásainak. Öt-tíz évnyi bizonytalan időszak nem tenne túl jót egyik félnek sem, és ha végül Nagy-Britannia nem maradna tagja az EU egységes belső piacának, az arra kényszeríthetne egyes német vállalatokat, hogy máshová telepítsék kapacitásaikat – mondta a német autóipari szövetség vezetője.

A német autóipari cégeknek a beszállítókkal együtt száznál is több gyártó telephelyük van Nagy-Britanniában, és Wissmann már korábban figyelmeztette a brit kormányt arra, hogy e vállalatok máshová települhetnek, ha Nagy-Britannia elveszíti hozzáférését az egységes európai piachoz. A Financial Times című londoni gazdasági napilapnak nemrégiben kijelentette: a német járműipar nagy-britanniai érdekeltségeinek egy része például Közép- és Délkelet-Európába is átköltözhet, ha a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék az EU-piacra irányuló brit exportot.

Ugyanilyen figyelmeztetést intézett a brit kormány címére nem sokkal korábban Carlos Ghosn, a Nissan japán autóipari óriáscég elnök-vezérigazgatója is, kilátásba helyezve, hogy a Nissan nem hajt végre több beruházást angliai gyárában, hacsak a brit kormány nem ad biztosítékokat a brit EU-tagság megszűnése után esetleg érvénybe lépő vámok költségemelő hatásainak kompenzálására.

A Nissan röviddel ezután, október végén bejelentette, hogy az északkelet-angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg az új Qashqai, illetve X-Trail modellek gyártását, mivel a brit kormány kötelezettséget vállalt annak biztosítására, hogy a legnagyobb angliai Nissan-autógyár működése a jövőben is versenyképes marad.

A közlemény mindazonáltal nem részletezte, hogy London pontosan milyen biztosítékokat adott erre a Nissannak.

A brit gazdaság nagy ágazati érdekképviseleti szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló – jelenleg akadálymentes – brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. Az aláírók szerint ez a brit élelmiszeriparra 20 százalékos, a brit autóiparra 10 százalékos költségtöbbletet róna, ami gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányt jelentene.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.