Brüsszelben magyarázkodhat Zuckerberg

Összekötötték a Facebook és a WhatsApp felhasználóinak információit, pedig nem lett volna szabad.

MNO
2016. 12. 20. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság azzal vádolja a Facebookot, hogy félrevezette az uniós intézményt, amikor az kivizsgálta a WhatsApp online csevegőprogram 2014-es felvásárlása óta kialakult üzletmenetet. A brüsszeli testület szerint nem felelt meg a valóságnak a közösségi hálózatot üzemeltető amerikai vállalat azon állítása, miszerint a Facebook-felhasználókat nem lehetséges párosítani a hozzájuk tartozó WhatsApp-fiókokkal. A személyes adatkezelés összevonása több szempontból is aggályos: a vállalat idén augusztusban megszegte a 19 milliárd dolláros üzlet alapvető feltételeit.

A közösségi oldal és az alkalmazás között ugyanis elvileg nem történhetett volna közvetlen adatmegosztás, tehát a felhasználók nyomon követése adataik felhasználásával nem valósulhatna meg. A Facebook ennek ellenére megváltoztatta adatkezelési szabályzatát, és elindította a két szolgáltatás közötti adatáramlást. Ennek célja az irányított vagy más néven viselkedésalapú reklámok közvetítéséhez szükséges információk széles körű összegyűjtése lehetett. Egyes becslések szerint ez körülbelül egymilliárd felhasználó adatainak összekötését jelenti a Facebook szolgáltatásaival.

Ezzel a lépéssel az Európai Bizottság szerint az volt a legfőbb gond, hogy az adattovábbítás kiterjedt a WhatsApp-felhasználók készülékében lévő telefonszámokra, abban az esetben is, ha azok nem tartoznak semmilyen Facebook-profilhoz. A Mark Zuckerberg által alapított társaságnak január 31-ig kell reagálnia a brüsszeli vádakra. Ha azok beigazolódnak, az árbevétel egy százalékára is megbüntethetik a céget, ami akár több száz millió eurós tétel lehet.

A Zuckerberg-művek harmadik negyedéves jelentéséből kiderül, hogy még mindig viszonylag rohamosan terjed a weboldal (és a mobilváltozat) használata, s ezzel párhuzamosan a reklámbevételek is növekednek. A közösségi hálóra naponta fellépők száma 1,2 milliárd fő volt szeptemberben, ami éves alapon 17 százalékos ugrás. A júliusi–szeptemberi időszakban 7 milliárd dollár volt a teljes forgalom, ez nem csak az egy évvel ezelőtti 4,5 milliárdnál nagyobb, hanem az elemzői várakozásokat is túlszárnyalta. A teljes árbevétel 26 milliárd dollár lehet idén, másfélszerese a tavalyinak, ebből 22 milliárdot a mobilreklámokból befolyó pénzek tehetnek ki, ami önmagában 67 százalékos növekedést jelentene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.