Az Európai Bizottság azzal vádolja a Facebookot, hogy félrevezette az uniós intézményt, amikor az kivizsgálta a WhatsApp online csevegőprogram 2014-es felvásárlása óta kialakult üzletmenetet. A brüsszeli testület szerint nem felelt meg a valóságnak a közösségi hálózatot üzemeltető amerikai vállalat azon állítása, miszerint a Facebook-felhasználókat nem lehetséges párosítani a hozzájuk tartozó WhatsApp-fiókokkal. A személyes adatkezelés összevonása több szempontból is aggályos: a vállalat idén augusztusban megszegte a 19 milliárd dolláros üzlet alapvető feltételeit.
A közösségi oldal és az alkalmazás között ugyanis elvileg nem történhetett volna közvetlen adatmegosztás, tehát a felhasználók nyomon követése adataik felhasználásával nem valósulhatna meg. A Facebook ennek ellenére megváltoztatta adatkezelési szabályzatát, és elindította a két szolgáltatás közötti adatáramlást. Ennek célja az irányított vagy más néven viselkedésalapú reklámok közvetítéséhez szükséges információk széles körű összegyűjtése lehetett. Egyes becslések szerint ez körülbelül egymilliárd felhasználó adatainak összekötését jelenti a Facebook szolgáltatásaival.
Ezzel a lépéssel az Európai Bizottság szerint az volt a legfőbb gond, hogy az adattovábbítás kiterjedt a WhatsApp-felhasználók készülékében lévő telefonszámokra, abban az esetben is, ha azok nem tartoznak semmilyen Facebook-profilhoz. A Mark Zuckerberg által alapított társaságnak január 31-ig kell reagálnia a brüsszeli vádakra. Ha azok beigazolódnak, az árbevétel egy százalékára is megbüntethetik a céget, ami akár több száz millió eurós tétel lehet.
A Zuckerberg-művek harmadik negyedéves jelentéséből kiderül, hogy még mindig viszonylag rohamosan terjed a weboldal (és a mobilváltozat) használata, s ezzel párhuzamosan a reklámbevételek is növekednek. A közösségi hálóra naponta fellépők száma 1,2 milliárd fő volt szeptemberben, ami éves alapon 17 százalékos ugrás. A júliusi–szeptemberi időszakban 7 milliárd dollár volt a teljes forgalom, ez nem csak az egy évvel ezelőtti 4,5 milliárdnál nagyobb, hanem az elemzői várakozásokat is túlszárnyalta. A teljes árbevétel 26 milliárd dollár lehet idén, másfélszerese a tavalyinak, ebből 22 milliárdot a mobilreklámokból befolyó pénzek tehetnek ki, ami önmagában 67 százalékos növekedést jelentene.