Várhatóan nem csökkenhet januártól az üzemanyagok jövedéki adója, így nem indulhat olcsóbb benzin- és gázolajárakkal a következő év. A jövedéki adó lefaragása ugyanis csak akkor következne be, ha hordónként kevéssel 50 dollár felett alakulna az olaj utolsó negyedéves átlagára a nemzetközi piacokon. Barta Juditnak, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetőjének számításai szerint viszont éppen valamivel a meghatározott, hordónként 49,7 dolláros szint alá kerül a referenciának tekintett Brent olajtípus átlagos ára, így a jövő év első negyedében marad a magasabb jövedéki adó.
Emlékezetes: az Országgyűlés által júniusban elfogadott új jövedékiadó-törvény szeptember végétől a Brent olajtípus nemzetközi piaci átlagárához kötötten határozza meg az üzemanyag jövedéki terheit. Abban az esetben, ha a Brent hordónkénti ára 50 dollár alá kerül, növekszik a hajtóanyagok adótartalma. Emiatt október elejétől a benzin jövedéki adója literenként nettó öt, a gázolajé pedig nettó 10 forinttal növekedett. Így a motorbenzin esetében ez az adónem literenként 120-ról 125 forintra, a dízel esetében pedig 110,35-ról 120,35 forintra kúszott fel.
A nettó ötforintos jövedékiadó-emelkedés azonban a benzin esetében a valóságban bruttó 6,35 forint, a gázolaj nettó 10 forintos adóemelése pedig bruttó 12,7 forint tehernövekedést jelentett. Ugyanis a kormány az adót is megadóztatja, vagyis a jövedéki adót megterheli a 27 százalékos áfával. Így a kutaknál az autósok október elején csak az adóemelés miatt literenként hat forint körüli áremeléssel szembesültek, ha benzint, és 13 forint körülivel, ha gázolajat tankoltak. Tudniillik a kiskereskedők zöme nem volt képes a saját haszna terhére ellensúlyozni a sarc növekedését, így áthárította a vevőkre. Az adónövelés révén az év utolsó három hónapjában három-négy milliárd forinttal gyarapodott a kormány jövedéki bevétele, amely az elmúlt években amúgy is látványosan emelkedett. Az üzemanyagok jövedéki adójából származó összeg nagysága legutóbb már éves szinten a 600 milliárd forintot is megközelítette. Lázár János kancelláriaminiszter a múlt heti kormányinfón azonban bejelentette: a kormány kész a negyedéves rendszerességnél sűrűbben felülvizsgálni a benzinárakra rakódó extra adóterhet. Így a jövőben gyakrabban változhat a hajtóanyagok adóterhelése.
Barta Judit úgy véli: a jövő év első három havában hordónként 50 dollár felett jegyzik majd a Brent olajtípust. Így áprilistól mérséklődhet a hajtóanyagok jövedéki terhe. A benzin és a gázolaj ugyanakkor a következő hónapokban kissé drágulhat idehaza, mert a dollár elkezdett erősödni a vezető valutákkal és a forinttal szemben is. Ez pedig árfelhajtó tényező. A drágulás mértéke azonban előreláthatólag csak néhány forintos lesz. Jelenleg a motorbenzin átlagára literenként 357 forintra, a dízel üzemanyagé pedig 371 forintra rúg.