Több könyvelő is arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy hiába jár le több adózási határidő is hétfőn, reggel óta nem működik az Ügyfélkapu, így nem tudják benyújtani a szükséges dokumentumokat.
– Egész nap próbálkozunk, volt, aki a beteg gyerekét hagyta otthon, hogy dolgozni tudjon, ám egyelőre egyetlen anyagot sem sikerült a NAV-nak benyújtani – panaszolta egy neve elhallgatását kérő könyvelő a portál tudósítása szerint. Hozzátette: „az összes bevallás készen van, ám nem tudom beküldeni, mivel a rendszer minden alkalommal súlyos hibát jelez. Mindenki őrjöng.”
Egy másik kollégája hasonló problémákról számolt be a Napi.hu-nak, ám neki valamivel nagyobb szerencséje volt: ötödik-hatodik próbálkozásra már néha sikerült feltöltenie a szükséges dokumentumokat.
A probléma az, hogy február 20-án, hétfőn több adózási határidő is lejár, így például a cégek, egyéni vállalkozásoknak ma kell leadniuk a havi áfabevallásukat. És ami még nagyobb probléma: 27-én, azaz jövő hét hétfőn jön az igazi dömping: ekkor jár le ugyanis többek közt az egyéni vállalkozók, a katások és az evások éves bevallásának beadási határideje is.
Az Ügyfelkapu.Magyarország.hu-n egyelőre nem sok információ tudható meg a mai akadozásról, mindössze annyit írtak, hogy „az Ügyfélkapu és a kapcsolódó szolgáltatások (ügyfélkapus belépés, dokumentumküldés, dokumentumfogadás, azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés) kapcsán átmenetileg fennakadások tapasztalhatóak. Kollégáink dolgoznak a hiba elhárításán. A probléma megoldásáig szíves elnézésüket és türelmüket kérjük!” Egyúttal arról is tájékoztatnak, hogy 22-én és 23-án karbantartás miatt ideiglenesen nem lesznek elérhetőek a szolgáltatások.
A könyvelőknek azért okoz a leállás különösen nagy aggodalmat, mert a bevallás késedelme esetén a NAV mulasztási bírságot szabhat ki, ami a magánszemélyeknél elérheti a 200 ezer, míg a vállalkozásoknál akár az 500 ezer forintot is.
A NAV hétfő este a honlapján megjelentetett egy közleményt, mely szerint figyelembe veszi, amennyiben az ügyfelek önhibájukon kívül esnek késedelembe. Hozzátették, az, hogy a kormányzati portál és az Ügyfélkapu átmeneti fennakadása miatt az eBEV portál nem elérhető, független a NAV informatikai rendszerétől, nem a NAV rendszerének meghibásodása miatt áll fenn.
A közlemény arról is tájékoztat, hogy – a 451/2016. (XII. 19.) számú kormányrendelet alapján – az a nap, amelyen legalább 4 órán át tartó üzemzavar akadályozza az elektronikus ügyintézést, nem számít bele a határidőbe.