Merkelnek is megígérték, hogy nem rúgják ki az Opel dolgozóit

Garanciát vállalnak az üzemek fenntartására és a beruházások folytatására is.

MTI
2017. 02. 21. 17:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Steffen Seibert közleménye szerint a kancellár és Carlos Tavares telefonbeszélgetésén a francia társaság vezetője hangsúlyozta, hogy tulajdonosváltás esetén nemcsak a munkahelyek, hanem az üzemek fenntartására és a beruházások, fejlesztések folytatására tett garanciát is átvállalják az amerikai General Motorstól (GM).

Carlos Tavares azt is elmondta, hogy az Opel megőrizné önállóságát a PSA Peugeot Citroën kötelékében, és kiemelte, hogy a két autógyártó vállalkozás jól kiegészítené egymást – áll a közleményben.

A GM garanciája a munkahelyek és az üzemek, telephelyek esetében 2018-ig, a beruházások és fejlesztések esetében 2020-ig érvényes.

A német kormány viszont azt szeretné elérni, hogy az új tulajdonos hosszabb távon biztosítsa a németországi munkatársak foglalkoztatását, a gyárak üzemeltetését, a beruházások és a kutatás-fejlesztési tevékenység folytatását.

A több mint 18 ezer németországi Opel-alkalmazott képviselői bizakodóak. A Carlos Tavaresszel folytatott egyeztetéseken a francia konszern vezetője „hitelesen képviselte”, hogy a PSA érdekelt az Opel és a brit leányvállalat, a Vauxhall Motors önállóságának megőrzésében és tartós fejlődésében, és új tulajdonosként betartaná az érvényes kollektív szerződést – közölte kedden az Opel üzemi tanácsának vezetője, Wolfgang Schäfer-Klug.

A GM hosszabb ideje tárgyal a PSA-val veszteséges európai érdekeltségének eladásáról, de csak egy hete szivárogtak ki az első hírek a tervezett ügyletről. Német sajtójelentések szerint a francia kormány ugyan tudott a francia állami résztulajdonban álló PSA és az amerikai cég tárgyalásairól, de a német kormány csak a sajtóból értesült az ügyről, és nincs igazán lehetősége az Opel sorsának befolyásolására.

Várakozások szerint három héten belül, a genfi autószalon március 9-i kezdete körül készülhet el a megállapodás az Opel eladásáról.

Ágazati szakértők szerint a garanciák lejárta után leépítések következhetnek. A legnagyobb kockázat az, hogy túlságosan hasonló a két autógyártó profilja – egyformán a középkategóriás modellekre és a lassan fejlődő, telített európai piacra összpontosítanak –, ezért nem egészítik ki egymást. Ráadásul mindkét cég nehéz helyzetben van, a gyártókapacitások kihasználtsága az Opelnél mindössze 65 százalékos, és a PSA is túlkapacitásokkal küzd.

Ezért a fúzióval létrejövő új cégnél – amely a Volkswagen után a második legnagyobb európai autógyártó lesz – a költségcsökkentés és a gyártás észszerűsítése lesz az első számú feladat. A gyárak közül elsősorban Kaiserslautern kerülhet veszélybe, mert ott állítják elő az Opel dízelmotorokat, és ebben a technológiában a PSA fejlettebbnek számít.

Az 1862-ben alapított Opelnek hét európai országban vannak gyárai, kutatás-fejlesztési, illetve tesztközpontjai. A nyugat-magyarországi Szentgotthárdon működő üzemében mintegy 1200 embert foglalkoztat. A több mint 35 ezer munkatárssal dolgozó autógyártó társaság 1931 óta a GM 100 százalékos tulajdonában van, és 1999 óta veszteséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.