A kétszer három sávos új Duna-híd nemzetközi meghívásos tervpályázata megjelent, tizenhét magyar és külföldi tervezőiroda jelentkezett, az előminősítést követően pedig még öt pályázó adhatja be tenderét. A jövő évben dől el, hogy mely tervek alapján készülhet el a híd.
Az átkelő kiépülésével naponta 42 000 gépjárművel csökken a belvárosi hidak, illetve napi 8000 autóval az Üllői út forgalma – tartalmazza a közlemény. Ugyanakkor a híd nyomvonalának meghosszabbításával egy új fővárosi, déli körgyűrű alakulhat ki, közvetlen összeköttetést teremtve Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Emlékeztetnek: Budapest új Duna-hídjának – korábbi nevén Galvani-híd – a megépítéséről 1994-ben döntött az akkori Fővárosi Közgyűlés, ám azóta sem valósult meg.
Miközben a belvárosi szakaszon szinte kilométerenként található átkelési lehetőség, a Dunának a déli szakaszán 15 kilométeren keresztül nincs híd. Sőt Csepel és Budapest 1950. január 1-jei egyesülése óta – azaz lassan hetven éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület, vagyis Csepel között.
Az, hogy a kormány új budapesti hidat építene, júliusban derült ki, amikor a budapesti olimpiai pályázat közlekedésfejlesztési terveihez kapcsolódóan megjelent egy kormányhatározat, amely arra utasította a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdálkodási minisztert, hogy a projekt IKOP-támogatási lehetőségeit vizsgálja meg. Már akkor is rögzítették, hogy írjanak ki tervpályázatot az építési engedélyezési tervdokumentáció után.
A tervpályázatra magyar szakemberek mellett többek között a nijmegeni (Hollandia) De Oversteek hidat jegyző belga Laurent Ney vagy a városikonná vált hídjairól híres holland sztárépítész, Ben van Berkel, továbbá a Pritzker-díjas amerikai Richard Meier is jelentkezett. A meghívottak között szerepel még Franciaország egyik legdinamikusabban fejlődő építészirodája, az Explorations Architecture, továbbá a Belgrád új jelképét, az Ada hidat tervező szlovén Arhitektura és a Linz új Duna-hídját tervező mérnök-építész, Marc Mimram is – sorolják.