A kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos azt mondta: Magyarországon jelenleg 21 kisvasút működik, ami jelentős turisztikai vonzerőt jelent, ismert és kevésbé ismert helyeken.
A kisvonatokon egyre többen utaznak, 2016-ban már csaknem másfél millióan.
Hangoztatta azt is, hogy a kisvasutak fenntartása sokba kerül, felújításuk költséges. Az elmúlt évtizedekben minderre alig jutott pénz, a pályák és a járművek elhasználódtak, amortizálódtak, lassan balesetveszélyessé válnak.
Megjegyezte: egyre többször fordul elő pályaelhagyás, például 2016-ban – ahogy a sajtóban is megjelent – a lillafüredi kisvasúton; illetve a pálya rossz állapota miatt rugótörés volt a Morgó gőzösön a királyréti vonalon.
Úgy fogalmazott a kormánybiztos, hogy „ha nem szánunk pénzt a kisvasutak felújítására, akkor néhány éven belül a növekvő balesetveszély miatt be kell zárni több vonalat”.
A kormány úgy döntött, hogy elindít egy kisvasút-fejlesztési programot – tette hozzá, megjegyezve: a legtöbb karbantartási, felújítási munkát saját vasútvonalaikon az erdészetek végzik majd el. Összességében 6 milliárd forint jut az erdészeti, 1,4 milliárd a MÁV-hoz tartozó és 2,5 milliárd a más fenntartók által üzemeltetett kisvasutak felújítására, új járművek prototípusainak kifejlesztésére.
Révész Máriusz elmondta azt is: az erdei kisvasutaknál ez év első félévben elkezdődhetnek a közbeszerzések, az Egererdő Zrt. által üzemeltetett Gyöngyösi Állami Erdei Vasúton pedig már ősszel indulhatnak a munkák, 2019 nyarára várhatóan el is készülnek velük.
Mindezzel az a cél, hogy az elkövetkező években, évtizedekben is működjenek kisvasutak Magyarországon, amelyeken a családok, gyerekek, nyugdíjasok és turisták biztonságban utazhatnak.