Rutinos kapitányokra vadásznak a külföldi cégek

Egyre kevesebb a hivatás iránt komolyan érdeklődő fiatal, akik utánpótlást jelenthetnének a nagy tapasztalatot igénylő parancsnoki, matrózi, hajógépészi munkára a Balatonnál. Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója lapunknak azt mondta, a magyar hajósok jól képzettek, ezért nem véletlenül keresettek külföldön is. A szakember szerint a hajózásban életpályamodellt kell felvázolni a fiataloknak, hogy fenn lehessen tartani a hazai hajózás színvonalát.

2019. 09. 16. 11:33
Életpályamodellt kellene nyújtani a vízi közlekedés szakembereinek Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Társaságunknál évek óta az optimális szint alatt van a hajósok létszáma, annak ellenére, hogy intézkedéseket tettünk jövedelmük növelésére. Ezért is indítottuk el a Siófoki Szakképzési Centrummal összefogva a múlt év őszén – az országban másodikként – az érettségire épülő hajósképzést – mondta lapunknak Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatója. Korábban a Világgazdaság számolt be róla, hogy a hajós cégek sokszor nyugdíjasokat hívnak vissza dolgozni. A lapnak Horváth Imre, a Személyhajósok Szövetségének főtitkára arról beszélt, a megfelelő szaktudású hajóvezetőket többszörös fizetéssel csábítják át a nyugati vizekre. Míg Magyarországon átlagosan havi ­350-500 ezer forintot keres egy tapasztalt kapitány, addig nyugat-európai országokban legalább négyezer eurót (mintegy 1,3 millió forint).

Életpályamodellt kellene nyújtani a vízi közlekedés szakembereinek
Fotó: Éberling András

Kollár József érdeklődésünkre most azt mondta, nagy problémát jelent, hogy mind kevesebb a hivatás iránt komolyan érdeklődő, elkötelezett, lelkes fia­tal, akik utánpótlást jelenthetnének, ráadásul figyelembe kell venni, hogy a kezdő hajósokból csak sokéves gyakorlat után válik képzett, tapasztalt hajógépész vagy parancsnok. – Egy nagy hajó vezetése komoly felelősség, ezt a munkát csak megfelelő képességekkel és rutinnal rendelkező szakemberre lehet bízni. Pontosan erre a rétegre „vadásznak” hosszú évek óta a külföldi cégek is. A magyar hajósok jól képzettek, következésképpen külföldön is keresettek – mutatott rá a Bahart vezetője, hangsúlyozva, hogy komplex megoldást kell találni a problémára, hogy garantálható lehessen a balatoni hajózás biztonsága és színvonala.

– Ezen a területen is életpályamodellt kell felvázolnunk, végig kell vezetnünk, segítenünk kell a hajósnak készülő fiatalokat a képzés különböző szintjein és az ahhoz tartozó gyakorlat során is. Meg kell tartanunk őket hazai vizeken, de ehhez megfelelő munkakörülményeket, eszközöket, stabil egzisztenciát kell biztosítanunk. Csak így lehet hosszú távon is biztosított a hazai hajózás színvonala – jelentette ki a szakember. Kollár József mindenesetre abban bízik, hogy az érettségire épülő hajósképzés enyhíteni fog a szakemberhiány okozta nehézségeiken.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.