Csak az okos szemüvegnek hisznek

A virtuális valóság segítségével képes gyorsan, pontosan behatárolni a repülőgépek külső felületén keletkezett hibákat az ­AerinX magyar startup. A társasággal szerződést kötött az egykori Malév karbantartó cége, az Aeroplex, hogy élesben, munka közben teszteljék a rendszert.

2019. 11. 14. 13:36
Ezt látja az AerinX munkatársa, ha a VR-eszközzel egy karbantartásra váró gép felé fordul
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány éve még úgy tűnt, hogy az okos szemüveg lesz az okostelefon-ipar következő nagy dobása. Képzeljük csak el, hogy az a rengeteg fiatal férfi, aki manapság a világ nagyvárosaiban mélyen lehajtott fejjel, a mobil kijelzőjét bámulva közlekedik a járdán, zebrán, aluljáróban, ezentúl emelt fejjel, a külvilágra – is – figyelve élne közöttünk. Pedig a technológia adott, nem kell mást tenni, mint a mobil kijelzőjét tükrözni, vagyis megismételni egy másik felületen: esetünkben egy szemüveg vagy napszemüveg lencséjének belső felületén. Ez a tükrözés is jól ismert technológia egyébként, a mostanában gyártott személyautók fedélzeti rendszerei képesek rá, hogy az okostelefon adatait jelenítsék meg a saját képernyőjükön vagy éppen a vezető előtt a szélvédőre vetítve. Azért említem ezt az úgynevezett headup display megoldást, mert ez már igen közel van az okos szemüveg működési elvéhez.

Képzeljük el azt is, hogy a szemüvegünk vagy napszemüvegünk vezeték nélkül kapcsolódik a zsebünkben lévő telefonunkhoz, és mindazt előhívhatjuk rá, amit ezek a masinák manapság tudnak. Idegen városban rábízhatjuk magunkat a térképalkalmazásra, biztos odatalálunk, ahová igyekszünk. Ha nem ismerjük a nyelvet, lefordítja nekünk a feliratokat, de akár hang alapján szinkrontolmácsolhat is. Megmondja, melyik buszra, metróra szálljunk, melyik mikor várható – mint a BKK Futár esetében –, de azt is, hogy van-e a közelben hotel, étterem vagy papírbolt. Menet közben ránézhetünk a leveleinkre, üzenőfalunkra, de persze telefonálhatunk is, hiszen a szemüveg szára a fülünkön pihen. Mindezt gesztusokkal, kisebb kézmozdulatokkal vezényelhetjük, ám miközben elmerülünk a virtuális világban, aközben valós időben látjuk, halljuk, érzékeljük a magunk körül lévő világot, és együttműködő részese lehetünk.

Hogy miért nem lett bombasiker a Google Glassból, dacára, hogy az 1984-es hollywoodi film, a Terminátor címszereplője által is használt, a felület mögé látó, barátot és ellenséget felismerő eszközt mindenki szívesen viselte volna, az valószínűleg a technológia kiforratlanságának a számlájára írható. Vannak ugyanis virtual reality (VR) és mixed reality (MR) eszközök a piacon, ezek azonban inkább sisakok, maszkok, mint szemüvegek. Igen ám, de mindenki inkább úgy szeretne kinézni, mint ­Schwarzenegger a Terminátorban, nem pedig úgy, mint aki a fején felejtette a bukósisakot. Bár az egyszerű felhasználó nem érzékeli, de az okostelefonok tele vannak zsúfolva érzékelőkkel, kamerákkal és mikrofonokkal, és a szemüvegben mindezt meg kell ismételni, hogy hiteles képet adjon. A Google elkészült és piacra dobott okos szemüvegei vaskosak, ormótlanok, és még a legkockább informatikusok sem hajlandók vastag SZTK-keretben mutatkozni az utcán.

Ezt látja az AerinX munkatársa, ha a VR-eszközzel egy karbantartásra váró gép felé fordul

Persze ami nem alkalmas divatcikknek, az még lehet jó munkaeszköz. Az okos szemüveget használják az iparban, a logisztikában, a raktárnyilvántartásban és még egy sor helyen. A lényeg az, hogy a dolgozó szeme elé kerülő dolgokat összekapcsolja az online adatbázissal, így amit egyetlen kolléga lát, azt látja az egész cég. Ezen az alapon működik a magyar startup, az AerinX okos szemüvege is, csak ezt a képességét a repülőgépek külső felületének a vizsgálatára hegyezték ki. A hazai startup által fejlesztett kiterjesztett valóság (AR/MR) alapú rendszer a repülőgépek és más légi közlekedési eszközök külső felületi átvizsgálását és az ehhez kapcsolódó karbantartási feladatokat lényegesen egyszerűbbé, gyorsabbá és precízebbé teszi, mint korábban. Ez megoldhatja az iparág egyik jelentős problémáját, hiszen a légi járművek külső felületének átvizsgálása lényegében manuálisan, kézi eszközökkel történik.

Közel három év intenzív kutatás-fejlesztési tevékenység eredményeként most az AerinX jelentős mérföldkőhöz ért, hiszen ­– mint lapunkkal közölték – az innovatív repülőgép-átvizsgálási rendszer, a kiterjesztett valóság technológia folyamatos fejlődésének is köszönhetően elérték a közel piacképes állapotot. Ennek fontos lépése, hogy az egykori magyar nemzeti légitársaság, a Malév repülőgép-karbantartó cége, az Aeroplex of Central Europe teszt­üzemben elkezdte használni az AerinX által fejlesztett, kiterjesztett valóság alapú, hi-tech repülőgép-átvizsgáló rendszert. A tesztüzem során az Aeroplex mérnökei valós ipari körülmények között használják majd az innovatív szoftveres megoldást a repülőgépek külső felszíni átvizsgálására.

Az AerinX nem áll meg itt, az eszközt más felhasználóknak is elérhetővé kívánja tenni. A startup elindította korai fázisú teszt-, más néven Early Adopter programját, amelynek során exkluzív módon néhány további globális stratégiai partnerük rendelkezésére bocsátják a rendszerüket. Éles tesztüzemben fogják használni az AerinX szoftvert, és néhány hónapos tesztidőszakot követően, a tapasztalatok alapján, várhatóan 2020 második felében piacra lépnek vele. A programban részt vevő partnerekkel hosszú távú együttműködés kialakítását tervezik – közölte Kiss Antal Bence, az AerinX társalapító-ügyvezetője.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.