Eljött a gazdasági intézkedések ideje a járvány kezelése után, és ha a védekezés során szorosan együttműködünk, akkor mind Szerbia, mind Magyarország újra nagyon komoly sikereket érhet el – hangsúlyozta Szijjártó Péter Belgrádban. A külgazdasági és külügyminiszter szerint az elkövetkezendő hónapok és évek a nagy közös infrastruktúra-fejlesztésekről fognak szólni Szerbia és Magyarország együttműködésében. Felújítjuk a Belgrád és Budapest közötti vasútvonalat, megújítjuk a Szabadka és Szeged közötti vasútvonalat, valamint új gázvezetéket építünk, amely délről, a Török Áramlat gázvezetékből fog gázt szállítani Közép-Európába – mondta a tárcavezető.
A Belgrád és Budapest közötti vasútvonal része az új selyemútnak, amelynek a görögországi Pireusz kikötőjétől Budapestig vezető szakaszán található a közösen felújítandó vasút is. A cél az, hogy a nyílt pályán a vonatok 160 kilométeres óránkénti sebességet, városon belül pedig 100 kilométeres óránkénti sebességet tudjanak elérni. A Belgrád–Budapest gyorsvasút építői a szerb oldalon már jelentősen előrehaladtak a munkálatokkal. Néhány hete törték át a vágat falát a Fruška Gora-hegység gyomrában épülő Čortanovci-alagútban: az 1156 méter hosszú második vágat fúrását június 5-én fejezték be, míg az első, 1086 méter hosszú vágatban április 3-án találkoztak a fúrópajzsok. Az alagút két párhuzamos vágatból áll, amelyek hosszúsága összesen 2242,5 méter. Ugyanennek a fejlesztésének a része egy csaknem három kilométer hosszú, kétvágányú völgyhíd is.
A Čortanovci-alagút a közép-európai régió legjelentősebb vasútiműtárgy-építkezése. A munkálatok összértéke eléri a 337 millió dollárt, az Orosz Föderáció hiteléből épül, és az orosz állami vasút tulajdonában lévő RZD International hajtja végre. A teljes építési projekt során több mint 300 ezer köbméter talajt ástak ki, több mint 170 ezer köbméter betont, csaknem 12 ezer tonna vasalást és acélszerkezeteket építenek be. A 40,4 kilométeres Ópazova–Újvidék közötti útvonalon ötszáz-ezer munkás dolgozik naponta. Az RZD újítja fel az Ópazova–Újvidék nagy sebességű, kettős vágányú vasútvonal további részét is. Jelenleg 28 műtárgyat építenek, például viaduktokat, gyalogos-felüljárókat és hidakat. Az állomásokat szintén újjáépítik. Az RZD szerint ezekkel a munkákkal 2023 és 2025 között végeznek.