– A következő hónapokban dől el, hogyan térnek vissza a cégek a normál munkavégzéshez. A folyamatban lévő tárgyalások során a bérlők ráébredtek, hogy a szerződésük lejárati határideje nem változott, az ügyet nem tudják halasztani, viszont fontos új kérdések merültek fel a járvány következtében, amelyeket kezelni kell – összegzett a járványhelyzet irodapiacra gyakorolt hatásával kapcsolatos érdeklődésünkre Tilki Róbert, a Robertson Hungary ügyvezető igazgatója. Az irodabérleti szerződések határozott időre szólnak, jellemzően ötéves vagy hosszabb időtartamra, a futamidő lejárata előtt ritkán van lehetőség azok újratárgyalására. A folyamatban lévő tranzakciók bérlői pedig a legtöbb esetben azt kérték, függesszék fel a tárgyalásokat, hiszen a veszélyhelyzet kezelése jelentette a prioritást.
Tapasztalatok a home office-ról
– Bérleti oldalról a legfontosabb újdonság most az, hogy a vállalatok átgondolják az otthoni munkavégzésről, home office-ról szerzett tapasztalatok alapján, hogy mennyi irodatérre van szükségük. Fontos-e annyi munkaállomás, ahány dolgozója a cégnek van, vagy őket rugalmasan, rotációs rendszerben is le lehet ültetni. Az elsődleges kezelésre váró probléma, hogy a dolgozók elbocsátásával, vagy a rugalmas elhelyezés kialakításával felszabaduló irodateret hogyan tudják hasznosítani, vagy esetlegesen visszaadni a bérbeadónak, ezzel is csökkentve a költségeket – magyarázta Tilki Róbert, hozzátéve, hogy egyre több cég jelzi, visszaadna bérelt területeket, vagy alternatív lehetőségként albérletbe adná azokat.
Bár az elmúlt néhány hónap tapasztalatai biztosan be fognak épülni a jövőbeli munkavégzési és irodahasználati kultúrába, ezek hatása Tilki Róbert szerint nem egyik napról a másikra fog tükröződni az irodapiacon. Igaz, a vezető tanácsadó cégeket tömörítő Budapesti Ingatlan-tanácsadók Egyeztető Fórumának (BIEF) jelentése szerint április–június során majdnem felére estek a tranzakciók 2019 azonos időszakával összevetve, és az elmúlt években szinte folyamatosan csökkenő üresedési mutató 1,1 százalékponttal emelkedett. Ez azt jelenti, hogy jelenleg a fővárosi és agglomerációs A és B kategóriás irodahelyek 7,3 százaléka kihasználatlan.