A tervezett EURO 7-es szabvány bevezetésével az Európai Bizottság 2025-től de facto betiltja a belső égésű motorral rendelkező autókat – nyilatkozta Hildegard Müller, a német Járműipari Szövetség (VDA) elnöke a BILD-nek. A bizottság azt szeretné elérni, hogy a jövőben minden járműnek gyakorlatilag emissziómentesnek kell maradnia minden vezetési helyzetben: akár hegyre felfelé, akár csúcsidőben a városi forgalomban. Ez technikailag lehetetlen, ezt mindenki tudja – folytatta Müller. A tervezett normával, amelyet Ursula von der Leyen bizottsági elnök 2021-ben el akar fogadni, az új határértékeknek olyan csekélyeknek kell lenniük, mint a jelenlegi hibahatár. Az Európai Bizottság indirekt módon, a műszaki szabályok mögé bújva szorítja ki a belsőégésű motorokat. Őszintébb lenne, ha nyíltan kimondanák, hogy Európában tilos benzines vagy dízel autókat gyártani. Csak akkor feltehető az a kérdés, hogy vannak-e megfelelő alternatívák – így Hildegard Müller.
Világszerte páratlan döntésével az Európai Bizottság csak azt éri el, hogy új, korszerű motorral rendelkező autók ne kerülhessenek forgalomba. A régi járművek nagyobb valószínűséggel maradnak használatban, egyszerűen nem lehet már őket újakra cserélni. Tilalom helyett újításokra és beruházásokra van szükség az e-üzemanyagok vagy az üzemanyagcella területén. Nem a belső égésű motor, hanem az üzemanyag a probléma – hangsúlyozta a VDA elnöke.
Az EU döntése azokat az országokat hozza nehéz helyzetbe, amelyekben erős az autóipar.
Ide tartozik Németország is. A modern belsőégésű autók gyártása egyike azon kevés értékláncnak, amelyek még mindig teljesen Németországban vannak. Számos régió, például Bajorország, Baden-Württemberg, a Saar-vidék, Szászország vagy Észak-Rajna-Vesztfália nagyon sok munkahelyet fog elveszíteni. De bajba kerülnek Közép-Európa országai is, ahol az elmúlt évtizedekben jelentős autógyártó- és beszállítói kapacitások alakultak ki. Lengyelországtól Romániáig komoly autóipar létesült, ezen belül különösen a motorgyárak érintettek.

Fotó: Varga György/MTI
A motorgyártás mindeddig stratégai területe volt az autógyártásnak. A járművek alkatrészeinek nagy részét beszállítóktól vásárolják a márkák, azonban a motorfejlesztést nem engedték ki a kezükből, mert ez biztosítja a versenyképességüket a világpiacon.
Az európai élvonalbeli márkák, a VW, az Audi, a Mercedes, a BMW évtizedes előnyre tettek szert a versenytársakkal szemben. A villanymotorok sokkal egyszerűbb szerkezetek, és a gyártók többségében beszállítóktól veszik, a legfontosabb alkatrésszé az akkumulátor-csomagok és az irányító szoftverek váltak. Mindkét területen hátrányban vannak az európaiak az USA-val és Kínával szemben.