Veszélybe kerülhetnek az európai motorgyárak

Fellángolt a vita Németországban az Euro7-es kibocsátási normáról, amely 2025-től lehetetlenné tenné belsőégésű motorral hajtott gépkocsik forgalomba hozatalát az EU területén. Ha ez megvalósul, a motorgyártó üzemek, mint a győri Audi, vagy a szentgotthárdi Opel/PSA kezdhetnek csomagolni.

2020. 11. 18. 6:18
null
Ma a PSA benzinmotorját gyártják a szentgotthárdi üzemben Fotó: Kummer János/Napi Gazdaság
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervezett EURO 7-es szabvány bevezetésével az Európai Bizottság 2025-től de facto betiltja a belső égésű motorral rendelkező autókat – nyilatkozta Hildegard Müller, a német Járműipari Szövetség (VDA) elnöke a BILD-nek. A bizottság azt szeretné elérni, hogy a jövőben minden járműnek gyakorlatilag emissziómentesnek kell maradnia minden vezetési helyzetben: akár hegyre felfelé, akár csúcsidőben a városi forgalomban. Ez technikailag lehetetlen, ezt mindenki tudja – folytatta Müller. A tervezett normával, amelyet Ursula von der Leyen bizottsági elnök 2021-ben el akar fogadni, az új határértékeknek olyan csekélyeknek kell lenniük, mint a jelenlegi hibahatár. Az Európai Bizottság indirekt módon, a műszaki szabályok mögé bújva szorítja ki a belsőégésű motorokat. Őszintébb lenne, ha nyíltan kimondanák, hogy Európában tilos benzines vagy dízel autókat gyártani. Csak akkor feltehető az a kérdés, hogy vannak-e megfelelő alternatívák – így Hildegard Müller.

Világszerte páratlan döntésével az Európai Bizottság csak azt éri el, hogy új, korszerű motorral rendelkező autók ne kerülhessenek forgalomba. A régi járművek nagyobb valószínűséggel maradnak használatban, egyszerűen nem lehet már őket újakra cserélni. Tilalom helyett újításokra és beruházásokra van szükség az e-üzemanyagok vagy az üzemanyagcella területén. Nem a belső égésű motor, hanem az üzemanyag a probléma – hangsúlyozta a VDA elnöke.

Az EU döntése azokat az országokat hozza nehéz helyzetbe, amelyekben erős az autóipar.

Ide tartozik Németország is. A modern belsőégésű autók gyártása egyike azon kevés értékláncnak, amelyek még mindig teljesen Németországban vannak. Számos régió, például Bajorország, Baden-Württemberg, a Saar-vidék, Szászország vagy Észak-Rajna-Vesztfália nagyon sok munkahelyet fog elveszíteni. De bajba kerülnek Közép-Európa országai is, ahol az elmúlt évtizedekben jelentős autógyártó- és beszállítói kapacitások alakultak ki. Lengyelországtól Romániáig komoly autóipar létesült, ezen belül különösen a motorgyárak érintettek.

Szerelősor a szentgotthárdi motorgyárban
Fotó: Varga György/MTI

A motorgyártás mindeddig stratégai területe volt az autógyártásnak. A járművek alkatrészeinek nagy részét beszállítóktól vásárolják a márkák, azonban a motorfejlesztést nem engedték ki a kezükből, mert ez biztosítja a versenyképességüket a világpiacon.

Az európai élvonalbeli márkák, a VW, az Audi, a Mercedes, a BMW évtizedes előnyre tettek szert a versenytársakkal szemben. A villanymotorok sokkal egyszerűbb szerkezetek, és a gyártók többségében beszállítóktól veszik, a legfontosabb alkatrésszé az akkumulátor-csomagok és az irányító szoftverek váltak. Mindkét területen hátrányban vannak az európaiak az USA-val és Kínával szemben.

Hazánkban is a motorgyártással foglalkozó vállalkozások, illetve beszállítók kerülhetnek bajba, ha a tervezett tartalommal lép életbe az EURO 7-es kibocsátási szabályozás. Közülük legjelentősebb

az Audi győri gyára. A cégnél 1994 óta gyártanak motorokat, a vállalat azóta a világ legnagyobb motorgyárává fejlődött,

 

több mint 35 millió motort állítottak elő Győrben. A vállalat mintegy hatezer munkatársa kilencezer motort gyárt naponta a VW csoport 31 járműgyártó telephelye számára. Bár 2018-ban elindult az elektromotorok sorozatgyártása is, könnyű belátni, hogy a belsőégésű motorok gyártásának az esetleges leállítása után sokkal kisebb kapacitásokra lesz szükség. Hasonló a helyzet az Opel motorgyár esetében Szentgotthárdon is.

A márka 2017-től a PSA csoport részeként működik, 2020 elejétől gyártják üzemükben azt a háromhengeres 1,2 literes turbófeltöltős benzines motort, amelyből a gyár kapacitása évi háromszázötvenezer darab elkészítését teszi lehetővé.

Új feladatot kell majd keresniük maguknak azoknak a beszállítóknak is, akik ezeknek a motorgyáraknak szállítanak alkatrészeket, öntvényeket, kábeleket, vezérlő elektronikákat és szoftvereket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.