Magyarország meghatározóvá válhat a régió divatiparában

– Közönség előtt szerették volna megtartani a március végén megrendezett Budapest Central European Fashion Weeket, ám az elképzelést a járvány végül felülírta – mondta lapunknak a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója. Bata-Jakab Zsófiát a Divat és Design pályázatról és arról is kérdeztük, hogy mi állhat annak a jelenségnek a hátterében, hogy a közelmúltban több ruhamárka is kivonult Magyarországról.

2021. 04. 04. 7:55
Modellek a divatbemutatók szünetében összeálltak egy vicces képre a 2021 márciusában rendezett Budapest Central European Fashion Weeken, a VIKTORIAVARGA Budapest ruháiban. Fotó: MDDÜ Fotó: MATE GREGUS
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) március végén négynapos online rendezvény keretében tartotta meg a védjegyévé vált Budapest Central European Fashion Weeket (BCEFW). Az eseményről Bata-Jakab Zsófiát, az MDDÜ vezérigazgatóját kérdeztük.

– A legnagyobb kihívást a rendezvény jellegének meghatározása jelentette, hiszen sokáig reménykedtünk abban, hogy lehetőségünk lesz újra a fizikai megvalósításra – mondta Bata-Jakab arról, hogy közönség előtt szerették volna megrendezni az eseményt, de az egészségügyi előírásokat követve ismét a digitális show mellett döntöttek.

– A márciusi BCEFW-n előre felvett runway videókon mutattuk be a tervezők legújabb alkotásait, amelyeket az esemény Facebook-oldalán közvetítettünk március 25. és 28. között, azóta pedig visszanézhetők a BCEFW Youtube-csatornáján. A 26 magyar márka mellett a közép-európai régió több más tervezője is bemutatkozott legújabb kollekciójával. Ezzel digitális térben ugyan, de egy lépéssel ismét közelebb került Magyarország a divatipar régiós meghatározó szerepéhez, a magyar divatmárkák pedig értékesítési lehetőséghez juthatnak, amely ebben a kihívásokkal teli időszakban kiemelten fontos számukra – mondta a vezérigazgató.

Bata-Jakab Zsófia a divat- és dizájnipari vállalkozásokat támogató pályázatot korábban sajtótájékoztatón mutatta be
Fotó: MTI/Kovács Tamás

Lapunk arról is kérdezte Bata-Jakab Zsófiát, hogyan alakul az a pályázat, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) karöltve írt ki az MDDÜ a divat- és dizájniparági vállalkozások támogatására. – Tavaly kiemelt ágazattá nyilvánították a kreatívipart, melynek részeként célzott pályázat nyílt a hazai divat- és dizájnipar kis- és középvállalkozásai támogatására összesen 15 milliárd forint keretösszeggel. Az ITM által kiírt pályázat szakmai hátterét az MDDÜ négyszáz iparági vállalkozás visszajelzése alapján készült javaslatcsomagja alapozta meg. A felhívás célja, hogy a vállalkozások olyan beruházásokat tudjanak végrehajtani, amelyek hozzájárulnak az ágazat hosszú távú megerősödéséhez, illetve munkahelymegtartó és jövedelemtermelő képességük megőrzéséhez. A konvergenciarégiók számára elindított pályázat keretében összesen 12 milliárd forintra pályázhatnak, míg a közép-magyarországi régió területén működő vállalkozásoknak összesen hárommilliárd forint érhető el – idézte fel a vezérigazgató.

Bata-Jakab Zsófia arról tájékoztatott, hogy a várakozásoknak megfelelően kiemelt érdeklődéssel és hatalmas lelkesedéssel fogadta az iparág ezt az évtizedes mérföldkőnek is nevezhető pályázati felhívást. Jelenleg Közép-Magyarországon a pályázatok beadása, a többi régióban pedig már a pályázatok értékelése zajlik. Az érdeklődők minden szükséges információt megtalálhatnak a https://divatdesignpalyazat.ifka.hu/ hivatalos oldalon.

Habár az MDDÜ kifejezetten nem a nagyobb ruhaipari üzletláncok érdekeit szeretné képviselni, Bata-Jakab Zsófiát mint ruha- és divatipari szakértőt arról a jelenségről is megkérdeztük, hogy az elmúlt egy évben több ruházati lánc, így a Promod, a Charles Vögele, a Vagabond és Cosmos City is kivonult Magyarországról. – Sajnálatos, hogy az említett ruhaüzletláncok úgy döntöttek, hogy a koronavírus-járvány idején bezárják a magyarországi üzleteiket, viszont ez nemcsak hazánkra vonatkozik, világszerte megfigyelhető. Egyes üzletek esetében a vásárlócsoportok megváltozott fogyasztási szokásai miatt vált szükségessé az átszervezés – magyarázta az okokat Bata-Jakab Zsófia.

– Az elmúlt évben számos márka fordult az online értékesítés irányába, az Euler Hermes pénzügyi szolgáltató szerint azonban a megnövekedett lakossági megtakarítások 2021-ben jó alapot teremthetnek a kiskereskedelmi forgalom fellendülésének. Azok az üzletek, amelyek ellen tudtak állni a járvány hatásainak, nagy növekedésnek nézhetnek elébe, ha véget érnek a pandémia miatti korlátozások – értékelt a vezérigazgató.

Modellek a kifutón a 2021 márciusában rendezett Budapest Central European Fashion Weeken, a ViktoriaVarga Budapest ruháiban. Fotó: MDDÜ

Bata-Jakab Zsófia elmondta, hogy az MDDÜ is igyekezett elébe menni az új trendnek. – Az e-kereskedelem erősödő térnyerésére reagálva hoztuk létre a Budapest Select Concept Store webshopot, amely platformot biztosít a hazai márkák termékeinek, értékesítési lehetőséghez juttatja azokat egy olyan időszakban, amikor a személyes eladások erőteljesen visszaszorultak. Az online értékesítés üzletmenet-folytonosságot biztosít, és hosszabb távon erősíti a vállalkozások ellenálló képességét. A weboldalon megtalálható márkák köre folyamatosan bővül, szezononként új kollekciók érhetők el, illetve az MFW-n, valamint a BCEFW-n bemutatkozó magyar márkák alkotásainak egy része is felkerült a webshop kínálatába – világított rá az MDDÜ vezérigazgatója.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.