Megközelítőleg 1600 szerződésre vonatkozóan több mint 163 millió forintot térített vissza például egy hitelintézet a fogyasztók számára, mivel az állami kamattámogatással nyújtott lakáshitelek esetében nem a jogszabály előírása szerint állapította meg a kamat, illetve a kezelési költség mértékét – hozott példát közelményében a felügyelet. Mindez az előírtnál nagyobb összegű fizetési kötelezettséget eredményezett az ügyfeleknek.
A bank az MNB felhívására a fogyasztók többletbefizetéseit beszámította, a fennmaradó különbözetet, illetve többletbefizetést visszatérítette, a megtett intézkedésekről pedig értesítette ügyfeleit.
Egy másik bank szintén hibásan, nem az állami kamattámogatásra vonatkozó rendelet szerint szabta meg egyes kamatait, ráadásul a saját hirdetményében foglalnál is magasabb kamatot számított fel. Mindez összességében magasabb törlesztőrészletet eredményezett az ügyfeleknek. A feltárt 534 esetben csaknem 38 és fél millió forint járt vissza a fogyasztóknak. A bank az érintettek értesítése mellett intézkedett és visszatérítette az ügyfeleknek a különbözetet.

Fotó: Kurucz Árpád
Az MNB fogyasztóvédelmi felügyeleti tevékenysége keretében intézkedett azon bankkártyás tranzakcióknál is, amelyeknél indokolatlan devizakonverzió történt. Ezeknél a forinttól eltérő devizanemben vezetett fizetési számláról belföldön végzett bankkártyás tranzakciók során a fogyasztó által elvileg fizetett szolgáltatás ellenértéke eltért a számlán ténylegesen terhelt összegtől. Az MNB felhívására a jogsértő módon eljáró bankok öt évre visszamenőleg elvégezték a hibásan terhelt összegek korrekcióját (ez az egyik bank ügyfelei esetében meghaladta a 14 ezer tranzakciót).
A hitelintézetek devizában írták jóvá a többletterhelést mintegy 111 ezer euró, 1200 svájci frank, kétezer angol font és 4500 svéd korona összegben.
Egy további hitelintézet az indokolatlanul küldött banki sms értesítések díját terhelte a fogyasztókra. Azután, hogy a fogyasztók beállították a bankkártyás tranzakcióról való sms értesítési szolgáltatást a netbanki felületen, az általuk megjelölt értesítési limitösszeget a bank rendszere egyes esetekben ugyanis a fogyasztók által megadott devizától eltérő devizanemben kezelte. Például a fogyasztó által beállított 99 eurós értékhatár ellenére a bank 99 HUF limitértéktől küldött sms-értesítést. Az MNB felhívására a bank a hibajavítás mellett fogyasztói tájékoztatót tett közzé, és a téves limitbeállításból eredő sms-díjak miatt 380 ügyfélnek térített vissza csaknem 2,4 millió forintnyi forintot és devizát.

Fotó: Havran Zoltán
Pénzforgalmi jogszabálysértés miatti bírságfizetés mellett 21 fogyasztó esetében állt elő visszatérítési kötelezettsége egy további banknak, amely (informatikai hiba miatt) a felmondott jelzáloghitelek részletfizetési megállapodásaiban foglalt fizetési részleteket jogosulatlanul egy összegben terhelte. A tévesen beszedett összegek visszautalásáról a bank intézkedett és a terhelés miatti negatív egyenleg okozta kamatot, költséget pedig nem számította fel a fogyasztók számláin.
Az MNB a minősített fogyasztóbarát termékek megfelelőségét is rendszeresen ellenőrzi, ennek során egyes hitelintézeteknél a fogyasztóbarát lakáshitel pályázati szabályait sértő eseteket tárt fel.