A csipválság közepette kaszálnak az autógyártók

Jól alkalmazkodtak az autógyártók a bonyolult piaci helyzethez, és a harmadik negyedévben kiugróan magas profitot értek el. Helyzetük mégsem irigylésre méltó, a beszállítóik bajban vannak, és az ellátási láncok bizonytalanok – állítják egybehangzóan az elemzők.

2021. 12. 01. 6:05
Gyõr, 2020. április 28. A koronavírus elleni védekezés részeként fólialapokkal elválasztott összeszerelõ sor az Audi Hungaria Motor Kft. gyõri gyárának jármûszerelõ részlegében 2020. április 27-én. Ezen a napon sikeresen újraindult az Audi Hungaria jármûgyártása, mind a présüzemben, karosszériaüzemben, lakkozóban és a jármûszereldében. Elsõ lépésben egy mûszakban kétezer jármûgyári munkatárs kezdte meg munkáját. A jármûszereldében mûszakonként jelenleg 250 autót gyártanak, a vállalat a termelést a következõ hetekben fokozatosan szeretné felfuttatni. MTI/Krizsán Csaba Fotó: Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ 16 legnagyobb autógyártó cége minden korábbinál több profitot termelt az elmúlt negyedévben: miközben értékesítési adataik 16 százalékkal estek vissza, az üzemi nyereségük az előző év azonos időszakához képest 11 százalékkal, 23,1 milliárdra emelkedett, és ezzel új rekordot ért el az Ernst & Young (EY) tesztelő- és tanácsadó cég összesítése szerint.

A gyártók ügyesen lavíroztak a csiphiány ellenére is: a rendelkezésre álló alkatrészeket drága, jövedelmező modellekbe építették be

– idézte a tanulmány megállapításait az Automobilwoche.de. Az autóvásárlóknak pedig már nem jár kedvezmény, hiszen a kereslet meghaladja a kínálatot. – Az autóipar számára már nagyon régen nem alakultak ilyen kedvezően az árak – mondta az EY iparági szakértője, Constantin Gall. – Még ha a félvezetők válsága a következő év folyamán enyhül is, az árak valószínűleg egy ideig magasan maradnak.

Belső égésű motorokat készítenek a szerelősoron egy csehországi gyárban. Fontosabb az árrés, mint a mennyiség Fotó: AFP/Michal Cizek

Az autógyártók az átalakulás során arra törekszenek, hogy  elsősorban a magas jövedelmű vásárlókat szolgálják ki. Ennek számos jele van: egyre nagyobb méretű autókat kínálnak, amelyekbe minél több szolgáltatást igyekeznek beleépíteni. Drága és bonyolult hibrid hajtásláncokkal érik el, hogy csekély fogyasztású – és ezzel CO2-kibocsátású – járműveket tartsanak kínálatban, miközben hasonlóan kedvező kibocsátás érhető el kis méretű és tömegű, takarékos benzinmotorral szerelt városi minik esetében is. 

Furcsa ellentmondás, hogy kéttonnás SUV-okkal harcolunk a klímaváltozás ellen, míg a kicsi, praktikus, egyszerű és olcsó autók kikopnak a kínálatból. Az autógyártók profitját ugyanis éppen a hatalmas városi terepjárók tartják magasan.

Ennek ellenére nincs ünnepi hangulat a gyártók körében. – Éppen ellenkezőleg – mondta az EY partnere, Peter Fuß. Még a korábban elegendő félvezetővel rendelkező cégek is egyre inkább érzik a hiány és az áremelkedés hatásait. A pandémia negyedik hulláma további termelési leállásokat és logisztikai fennakadásokat okozhat. – Emellett a jelenlegi helyzet komoly nehézségek elé állítja a beszállítókat, ám végső soron a gyártók és a beszállítók egy csónakban eveznek, a gyártók a beszállítóktól függenek – mondta Fuß. Az alapanyaghiányra pedig már csak korlátozottan tudtak reagálni az autógyárak. A hosszú távú szerződések és a különböző raktározási stratégiák kevés mozgásteret hagytak. A jövőben azonban fontosabbnak kell lennie a beszállítókkal való kiszámítható partnerségnek, mint hogy a költségoptimalizálást a végletekig feszítsék – figyelmeztettek az elemzők. 

Eközben az értékesítési számok minden piacon összeomlottak a harmadik negyedévben, de különösen Kínában, ahol a német gyártók 31 százalékkal kevesebb autót adtak el. Kína részesedése eladásaikból 2015 óta először csökkent, 39,4-ről 38,2 százalékra. Kínában jelenleg egyértelműen negatív hatásai vannak a csipválságnak – vélekedett Fuß.

Szintén az autóipari beszállítók nehézségeit emelte ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) tanácsadó cég, amely szerint utóbbiaknak csak 24 százaléka stabil pénzügyileg. Ezzel szemben 42 százalékuk kifejezetten nehéz helyzetben van – állapították meg a tanulmányukban, amelyet a MarketResearchTelecast.com ismertetett. Ugyanakkor a csipválság lelassítja az elektromobilitásra való átállást is. A tanácsadók 35 ország 494 beszállítóját vizsgálták meg. A nyáron az autógyártók és -beszállítók még profitáltak az e-autók iránti növekvő keresletből – mondta Thomas Steinberger, a PwC iparági szakértője. Azóta azonban a gyártók igyekeztek bebiztosítani magukat az alkatrészek utánpótlása szempontjából, mert aggódnak az ellátási láncok miatt. Ezekhez azonban jelenleg nem férnek hozzá, emiatt az autógyártók csak jelentős késéssel tudják kiszállítani a járműveket – mutatott rá Steinberger.

Borítókép: Az Audi győri gyárában (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.