Az autógyártók az átalakulás során arra törekszenek, hogy elsősorban a magas jövedelmű vásárlókat szolgálják ki. Ennek számos jele van: egyre nagyobb méretű autókat kínálnak, amelyekbe minél több szolgáltatást igyekeznek beleépíteni. Drága és bonyolult hibrid hajtásláncokkal érik el, hogy csekély fogyasztású – és ezzel CO2-kibocsátású – járműveket tartsanak kínálatban, miközben hasonlóan kedvező kibocsátás érhető el kis méretű és tömegű, takarékos benzinmotorral szerelt városi minik esetében is.
Furcsa ellentmondás, hogy kéttonnás SUV-okkal harcolunk a klímaváltozás ellen, míg a kicsi, praktikus, egyszerű és olcsó autók kikopnak a kínálatból. Az autógyártók profitját ugyanis éppen a hatalmas városi terepjárók tartják magasan.
Ennek ellenére nincs ünnepi hangulat a gyártók körében. – Éppen ellenkezőleg – mondta az EY partnere, Peter Fuß. Még a korábban elegendő félvezetővel rendelkező cégek is egyre inkább érzik a hiány és az áremelkedés hatásait. A pandémia negyedik hulláma további termelési leállásokat és logisztikai fennakadásokat okozhat. – Emellett a jelenlegi helyzet komoly nehézségek elé állítja a beszállítókat, ám végső soron a gyártók és a beszállítók egy csónakban eveznek, a gyártók a beszállítóktól függenek – mondta Fuß. Az alapanyaghiányra pedig már csak korlátozottan tudtak reagálni az autógyárak. A hosszú távú szerződések és a különböző raktározási stratégiák kevés mozgásteret hagytak. A jövőben azonban fontosabbnak kell lennie a beszállítókkal való kiszámítható partnerségnek, mint hogy a költségoptimalizálást a végletekig feszítsék – figyelmeztettek az elemzők.
Eközben az értékesítési számok minden piacon összeomlottak a harmadik negyedévben, de különösen Kínában, ahol a német gyártók 31 százalékkal kevesebb autót adtak el. Kína részesedése eladásaikból 2015 óta először csökkent, 39,4-ről 38,2 százalékra. Kínában jelenleg egyértelműen negatív hatásai vannak a csipválságnak – vélekedett Fuß.
Szintén az autóipari beszállítók nehézségeit emelte ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) tanácsadó cég, amely szerint utóbbiaknak csak 24 százaléka stabil pénzügyileg. Ezzel szemben 42 százalékuk kifejezetten nehéz helyzetben van – állapították meg a tanulmányukban, amelyet a MarketResearchTelecast.com ismertetett. Ugyanakkor a csipválság lelassítja az elektromobilitásra való átállást is. A tanácsadók 35 ország 494 beszállítóját vizsgálták meg. A nyáron az autógyártók és -beszállítók még profitáltak az e-autók iránti növekvő keresletből – mondta Thomas Steinberger, a PwC iparági szakértője. Azóta azonban a gyártók igyekeztek bebiztosítani magukat az alkatrészek utánpótlása szempontjából, mert aggódnak az ellátási láncok miatt. Ezekhez azonban jelenleg nem férnek hozzá, emiatt az autógyártók csak jelentős késéssel tudják kiszállítani a járműveket – mutatott rá Steinberger.
Borítókép: Az Audi győri gyárában (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)