Gyorsítja a gyártást a Tesla

Közzétette első negyedéves gyártási adatait a Tesla, amelyek tavalyhoz képest nagy növekedést mutatnak, az igazi robbanás azonban csak most jön, mivel két gyár is beindul az eddig meglévő kettő mellé. A cég részvényfelaprózáson is gondolkozik.

Fellegi Tamás Péter
2022. 04. 03. 20:14
Sormás, 2018. november 28. Tesla márkájú elektromos autót töltenek Magyarország legnagyobb, egyszerre kilenc elektromos autó fogadására alkalmas töltõállomásán a Nagykanizsához közeli Sormáson lévõ István Fogadónál az átadás napján, 2018. november 28-án. MTI/Varga György Fotó: Varga György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei első negyedévben 305 ezer járművet gyártott és 310 ezret értékesített a Tesla, egy évvel ezelőtt 180, illetve 185 ezer volt a két szám, ami hetvenszázalékos növekedés. A cég persze középtávon éves szinten tízmilliós termeléssel számol, így még van hová fejlődni, de az idei év elég biztatónak ígérkezik: úgy számolnak, hogy 

akár kétmilliós is lehet a teljes idei termelés a korábban tervezett másfél millióval szemben. 

Ezt az teszi lehetővé, hogy a meglévő kaliforniai és sanghaji gyár mellé felzárkózik a nemrég megnyitott berlini és a rövidesen átadásra kerülő texasi gyár is, és az új gyárakat már eleve nagyobb termelési kapacitással tervezték.

Az első negyedéves termelést valamelyest visszafogta a sanghaji gyár átmeneti leállása, mivel a városban elterjedő Covid-járvány miatt teljes lezárást vezettek be. A céget az alkatrészhiány és az infláció is érinti, akárcsak más gyártókat, de eddig viszonylag jól tudták kezelni ezeket a problémákat annak köszönhetően, hogy a tömeggyártás elindításakor nap mint nap hasonló problémákkal küzdött a cég, így nagy tapasztalatra tettek szert, és nagyobb készleteket is igyekeznek tartani az alkatrészekből. Maga a Tesla is kénytelen volt árat emelni, de ezzel együtt is sorba állnak a vevők az autókért, a keresletet pedig még növeli is a magas benzinár, így 

keresleti oldalról vélhetően a gyártás bővítésének még sokáig nem lesz felső limitje.

Kétségtelen, hogy ez a részvénybe már rég beárazódott: a jelenlegi árfolyam valahol a tíz- és húszmillió darabos éves gyártásnál lehet fundamentálisan indokolt, attól függően, hogyan alakul a profitmarzs, és milyen termékeket tud még nagy tételben értékesíteni a cég (akkumulátor-rendszerek a megújuló energiával előállított elektromosság tárolására, önvezető szoftverek más autótípusokhoz). 

A részvényár az év elején a rendkívül magas, 1200 dolláros szintről egész 700 dollárig esett vissza a már igencsak aktuális korrekció során, azonban most már újra ezer dollár fölé kapaszkodott. A cég két évvel ezelőtt ötödölte részvényeit, azaz minden részvényes öt új részvényt kapott egy régi helyett, ennek megfelelően az ár is az ötödére esett, így a részvényesek nagyjából ugyanolyan értéket birtokoltak. Utána azonban jött az újabb hatalmas rali a részvényben, így az ár megint jóval magasabb, mint a kisbefektetőknek is kényelmes szint, így felmerült, hogy az idei közgyűlésen újabb felaprózást javasolnak. Az arányt még nem jelezték, de miután a háromezer dollár körüli Amazon- és Google-részvényeket 1:20 arányban aprózzák, a Teslánál újra 1:5 lehet a mérték.

Borítókép: Tesla autó töltése (Fotó: MTI/Varga György)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.