Musk és a Tesla meghódította Berlint

A bolygó fenntarthatóságért tett fontos lépésnek nevezték a német politikusok és a Tesla vezére is az elektromos autógyártó új, Berlin melletti üzemének a megnyitását. Sokan nem is értették, hogy a kerítésen kívül akkor miért demonstráltak éppen a környezetvédők. A magyarázat az ADAC jelentésében található, amelyben a legtisztább üzemű autók között csak a 23. helyre sorolták a Tesla Model Y-t, amit Brandenburgban gyártanak.

2022. 03. 29. 6:44
Construction Site Tesla Factory Berlin Brandenburg
Construction Site Tesla Factory Berlin Brandenburg Fotó: PATRICK PLEUL
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szó szerint táncra perdült Elon Musk, amikor eljött a pillanat, hogy megkezdhesse a működését a Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg. Bizonyára több millióan megnézték a videót, amelyben a világ egyik leggazdagabb embere sétálgat az állig begombolkozott német politikusok társaságában, majd hirtelen győzelmi táncba kezd. Van oka az örömre Elon Musknak, hiszen megcsinálta, aminek a véghezvitelére kevesen számítottak. Tesla-gyárat épített a világ egyik legfejlettebb autóépítő kultúrájával rendelkező országának kellős közepén, Karl Benz és a Mercedes, a BMW és a Volkswagen szülőhelyén. Mondjuk úgy, besétált az oroszlánbarlangba, és sértetlenül megúszta a kalandot. Az az oroszlán talán már elhullajtotta a fogait, sőt némi csemegével meg is szelidíthető.

 Elon Musk a Gigafactory Berlin-Brandenburg gyárépülete előtt. Fotó: DPA/Christophe Gateau

 

Zöldek a gyárkerítésen belül és kívül

A német politikusok mindenesetre úgy tettek, mint akik megtiszteltetésnek veszik a hódító megjelenését. Olaf Scholz kancellár arról beszélt, hogy Németország ezzel ismét felveszi a szükséges sebességet, Musk pedig nemes egyszerűséggel a Föld megmentőjeként viselkedett: szerinte 

minden egyes autó, amit a Tesla gyárt, hozzájárul egy fenntarthatóbb világ megalkotásához. Nem könnyű megmagyarázni, hogy ha a gyárkapukon belül a világ megmentésén szorgoskodnak, akkor a kerítéseken kívül miért tüntettek éppen a környezetvédők.

Lehet, hogy nem hallották Elon Musk lelkesítő szavait? Vagy talán nem hiszik el?

Tény, hogy a Föld nevű bolygó rendkívül összetett ökoszisztémájának a befolyásolása nem olyan könnyű, mint sokan feltételezik. Az elektromos meghajtású járművek ugyan nem bocsátanak ki maguk körül szennyező anyagokat, azonban a villamos áram megtermelése, illetve az akkumulátorok gyártása során igenis keletkezik szén-dioxid, nem is kevés, vagyis az az állítás, hogy az elektromos járművek tömeges használatával meg lehet menteni a bolygót, nem más, mint illúzió. Élhetőbbé lehet tenni a zsúfolt nagyvárosokat, ha bűzös buszok helyett csendes, akkumulátoros járművek viszik az utasokat. Az is segíthet, ha gépkocsi helyett a rövidebb utakra sokan elektromos rollerrel, kerékpárral vágnak neki. Mindez segít a nagyvárosok életén, de nem segít a vidéken élőkön, és önmagában nem segít a klíma állapotán sem.

Kisebb, könnyebb, hatékonyabb

A jóhiszemű és jó szándékú amatőrök tömegeit azonban meggyőzték, hogy a villanyautó önmagában varázsszer. Ha azonban a mindenféle hajtásmódot és üzemanyagot használó járműveket azonos szempontok szerint értékelve állítunk fel sorrendeket a személygépkocsi-modellek között, akkor meghökkentő eredmények születnek. A német autóklub, az ADAC hosszú évek óta végzi el az általa bevizsgált több száz modell környezetvédelmi hatásvizsgálatát, ökotesztjét. 

A vizsgálat kiterjed a járművek előállítása, üzemeltetése és újrafeldolgozása során keletkező szén-dioxid-kibocsátás mérésére is.

Értelemszerűen előnyben lesznek ebben a vizsgálatban a kisebb méretű, tömegű, teljesítményű, illetve nagyobb hatékonyságú járművek. A Tesla Gigafactory csarnokaiban a Model Y készül, amely kéttonnás SUV, sportkocsikat megszégyenítő menetteljesítményekkel és tekintélyes hatótávval. Nem csoda, ha a Model Y nem szerepel sikeresen a versenyben, hiszen nagy méretű és tömegű, hatalmas akkumulátora van, amely a nagy hatótávolságot és az 5,3 másodperces gyorsulási képességet támogatja. Egy Model Y akkumulátorának a gyártása során olyan sok szén-dioxid keletkezik, amit egy könnyű városi kisautó, bármilyen motorral és üzemanyaggal, százezer kilométer alatt sem bocsát ki. 

 

A sűrített földgáz a legzöldebb

Ezek után nem kell meglepődni rajta, hogy az ADAC listáját két belső égésű, gázüzemű, CNG (Compressed Natural Gas) technológiát alkalmazó gépkocsi vezeti: a Seat Leon 1,5 TGI és a VW Golf 1,5 TGI. Hihetetlenül 

keveset fogyasztanak, 4,2 liter sűrített gázzal megelégszenek 100 kilométeren, és égésük tisztább, mint a benzines motoroké.

A gázos autók mögött az első tízben kisméretű elektromos autók következnek, valamint egy hidrogén-üzemanyagcellás és két belső égésű-elektromos hibrid. A villanyautók jellemzően városi kisautók vagy mini-SUV-k, a középkategóriások közül csak a Toyota full-hibrid rendszerével szerelt Suzuki Swace fért be.

Az itt ismertetett ökoteszt természetesen csak az ADAC szakértőinek a véleményét tükrözi, és nem is hasonlít az EU szabályozására. Utóbbi nullakibocsátásúnak veszi az elektromos meghajtású autókat – így a Tesla Model Y-t is – és szén-dioxid-krediteket ad a nagy méretű modellek gyártása után. Ennek az eredménye, hogy a jómódúak kétszer akkora gépkocsikkal közlekednek, mint amilyenre valójában szükségük lenne. Nem csoda, hogy az európai nagyvárosokban hol itt, hol ott tűnik fel egy-egy ökoaktivista gerillacsoport, amely leereszti az óriás SUV-k gumiabroncsát, és fenyegető levelet hagy a szélvédőn: ennyi már túl sok belőletek!

Borítókép: A Berlin melletti Tesla autógyár még építés alatt álló része (Fotó: DPA/Patrick Pleul)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.