A szokásosnál is korábban kezdődött idén az aratás, a nagy hőség miatt ugyanis gyorsabban érik a gabona. Nagy István agrárminiszter jelezte: a terméskilátásokat komoly mértékben rontja az aszály, amely leginkább az alföldi területeket sújtja. Az agrárkár-enyhítési rendszerbe június 27-ig a termelők országosan csaknem 230 ezer hektár mezőgazdasági területre jelentettek aszálykárt.
A bejelentések alapján a legsúlyosabb és legkiterjedtebb aszálykárok Békés, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében vannak.
A tárcavezető ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy az extrém meleg miatt tovább bővül a tűzgyújtási tilalommal érintett területek száma hazánkban. A szárazság és a kánikula miatt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal június 24-től kiterjesztette a tűzgyújtási tilalmat, ami így Bács-Kiskun, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékre vonatkozik.
A korlátozás miatt tilos tüzet gyújtani az erdőkben és fásításokban, valamint azok 200 méteres körzetében.
A helyzetre a mezőgazdasági termelőknek is fel kell készülniük. – A gazdáknak figyelniük kell a mezőgazdasági gépek műszaki állapotának átvizsgálására, különös tekintettel az akkumulátorokra és a kipufogórendszerekre. Emellett fontos a tűzoltókészülékek ellenőrzése, a védőszántásokkal történő tűzvédelmi sávok kialakítása, valamint a dohányzással kapcsolatos szabályok betartása – emelte ki Nagy István.
A kalászos termények szállítása, elhelyezése és tárolása során is számos szabályra kell figyelniük a termelőknek, hogy elkerülhetőek legyenek a forróság okozta tűzesetek.
A nyári aratási munkálatok megkezdésével az autósok is több mezőgazdasági munkagéppel találkozhatnak a közlekedésben. A gyorsforgalmú utakon ideális esetben nem láthatók ilyen speciális járművek, azonban a vidéki, különösen a kisebb falvak közötti alsóbbrendű utakon előfordulásuk gyakori.
– A mezőgazdasági munkagépek vezetőinek óriási felelőssége van, hiszen járműveikkel gyakran a teljes úttestet elfoglalják a közlekedés során. A szemből érkező vagy az előző járművekkel való találkozáskor elsősorban a mezőgazdasági munkagép vezetőjének kell mindent megtennie a saját és a mások biztonsága érdekében – húzta alá a miniszter.
Nagy István a közúton közlekedő sofőröket arra kérte, hogy ezeket a járműveket fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közelítsék meg, felkészülve az átlagtól eltérő közlekedési manőverekre. A mellettük való elhaladás, előzés is jóval veszélyesebb, nagyobb odafigyelést és türelmet igényel.
Borítókép: illusztráció (Fotó: Délmagyarország/Török János)